Erstatningsteologien
har skapt helvete for jødene
ESEKIEL: Mest
fascinerende er det å lese Esekiel 34,13, og 47,22 der palestinerne er omtalt,
skriver Jostein Sandsmark. Foto: Odd Mehus
Debatt
Jostein SandsmarkGeilo
Publisert: 11.03.2024 09:04Sist
oppdatert: 09:20
Harald
Peter Stette forsvarer erstatningsteologiens framstilling om at kristenfolket er
det utvalgte folket som har overtatt alle Israels GT-landløfter.
Det
gjør han ved å velge de pauliordene som forkynner at troens folk er Det nye
Israel. Det er riktig, men Paulus nuller ikke ut de gamle løftene til jødene om
et fysisk Israelsrike.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Troens
folk er de nye grenene som kommer i tillegg til de gamle. Det er ikke noe enten
eller, men begge deler – de troendes Frelsesrike og Israels Landløfte – «til
evig tid».
I
Jesajaboken og hos Esekiel fins mer enn 17 løfter til jødefolket om at de skal
få landet sitt tilbake – ord som skildrer fysisk geografi, bygninger og
landskap, konkrete ting som Israel skal innta og eie «til evig tid».
Mest
fascinerende er det å lese Esekiel 34,13, og 47,22 der palestinerne er omtalt.
Erstatningsteologien
har som ingen annen side av antisemittismen skapt helvete for jødene de siste
to tusen år. Tilhengerne kommer under den fryktelige profetien i 1.Mos 12,3.
Gud gjør ikke forskjell på folk
Jødene er fortsatt Guds utvalgte folk
HISTORIE: Vi
trenger ikke å lage noen ekstra [problemer] ved å frata dem deres enestående
historiske verdighet som Guds utvalgte folk, skriver Reidar Holtet. Her fra
døren til synagogen i Det mosaiske trossamfunn i Trondheim. Foto: Gorm
Kallestad / NTB
Debatt
Reidar HoltetDrammen
Publisert: 08.03.2024 19:36Sist
oppdatert: 19:36
Vi
bør ikke konstruere unødvendige problemer, for det holder med de vi faktisk har
i vår tid. Sigurd Eskeland driver etter min mening med det i
et innlegg 5. mars om Guds utvalgte folk. Han spør i overskriften om hvem som
er Guds utvalgte folk i Det nye testamente.
Hans
problem er at dagens jøder omtales som det på kristne møter og i kristne media,
og kaller det dispensasjonalisme. Han trekker inn både gjenopprettelsen av
Israel i 1948 og at vi skal velsigne Israel, og sier at kristensionisme er «en
vanlig betegnelse på disse forestillingene», som han tydeligvis ikke er
begeistret for.
Artikkelen fortsetter under
annonsen.
Abrahams-pakten
i 1 Mos 12 har ingen tidsbegrensning, så jødefolket er fortsatt Guds utvalgte
folk, også dagens jøder. Når han sier at «få konservative og velmenende kristne
evner å skille mellom den gamle og den nye pakt», så er det fristende å
returnere den anklagen med å beklage at Eskeland ikke ser sammenhengen her,
nemlig at jødene fortsatt er Guds utvalgte folk både i den gamle og den nye
pakt.
Det
er intet belegg i Bibelen for å hevde at de troende kristne i verden har
overtatt den rollen slik han hevder. Hans «problem» er ikke-eksisterende, og er
bare å glemme.
Det
er nok forsøk på å marginalisere jødefolket og Israel for tiden, ikke minst i
Norge, så vi trenger ikke å lage noen ekstra ved å frata dem deres enestående
historiske verdighet som Guds utvalgte folk.
Hvem er Guds
utvalgte folk i Det nye testamente?