En kristen
historieforståelse
| Debatt
VELKOMST:
Israelske soldater ønsker nylig ankomne immigranter velkommen.Foto: Nir Elias,
Reuters/NTB Scanpix
Per HaakonsenÅs
Publisert 04.05.25 - 18:00 Sist
oppdatert 04.05.25
- 21:03
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
Det norske israelshatet vokser i styrke dag for dag.
Vi må spørre: hvorledes forstå Midtøsten-konflikten og Israels situasjon? Hva
er det skiller vår forståelse fra en sekulær forståelse? Hvor står vi som
kristne?
For å kaste lys over dette vil jeg stanse for det
jeg vil kalle for en kristen historieforståelse. All historieskriving har en
rød tråd i seg. Historieskrivere håper å finne en indre sammenheng i historien
som kan forklare menneskets liv og historie. Også kristne har en
historieforståelse. Vår røde tråd er Bibelen og Bibelen alene.
Også vi spør: finnes det en indre sammenheng og
mening i det som skjer, eller er alt bare tilfeldigheter?
Et kristent historiesyn har som kjerne å erkjenne
Kristus og hans makt og vilje i historien. Vi tror på en Gud, som efter sitt
evige råd, styrer historiens gang. Innholdet i dette rådet er synd og nåde, dom
og frelse, forkastelse og antakelse.
Israel bikker ti millioner
innbyggere
Det beste eksempelet på dette er Guds handlemåte med
Israel i gammeltestamentlig tid. Her veksler det mellom Guds straff og Guds
velsignelse, mellom dom og frelse. Herren antar og Herren forkaster.
I nytestamentlig tid ble Israel rammet av Guds dom
etter at de hadde korsfestet sin Messias. Det resulterte i straff og
adspredelse. På en måte ble Israel en forkastet slekt. Men Herrens vrede varer
ikke til evig tid. «For ikke til evig tid går jeg i rette, og ikke for alle
tider er jeg vred.» (Jes.57.16) Tiden synes å ha en sonende virkning, for Herren
«gjemmer ikke på vrede for evig». (S.103.8)
I vår tid har Herren på nytt samlet sitt folk, og da
er vi over i antakelsens fase. Han samler sitt folk for å gjøre noe nytt. Alt
skjer til sin tid.
Et kristens historiesyn består i å finne analogien i
det som skjer. Da kan vi bedre forstå Guds finger i historien. Vi må finne
paralleller til tidligere tiders hendelser. For alt som skjer er innbyrdes
analogt. For det skjer egentlig aldri noe virkelig nytt under solen. Det som
skjer, har skjedd før. Det er bare tiden og omstendighetene som forandrer seg.
Oppgaven for en kristen historieforståelse blir derfor å finne parallellene,
likhetene med tidligere tiders hendelser.
Jødenes tilbakevending av i dag har sin åpenbare
parallell i den første innvandring til Kana’ans land på 1400 tallet før
Kristus. På samme måte som Josva ledet folket inn i det lovede land, vandrer
jødene av i dag på nytt inn i det land som Herren har gitt dem.
En annen åpenbar likhet er at det landet som jødene
første gang kom inn i, var bebodd. Bibelen lister opp en lang rekke folkeslag
som bodde i Kana’ans land. Det var Guds vilje at alle disse folkeslag skulle
drives bort. Det leser vi om både i Mosebøkene, Josvas bok og i de historiske
bøker forøvrig.
På samme måte var Palestina bebodd da jødenes
innvandringen for alvor tok til på slutten av 1800 - tallet. I henhold til
tyrkiske kilder bodde det i overkant av 500 000 mennesker i Palestina,
hovedsakelig arabere.
Jødene kjøpte opp jord, drev landbruk og kom i
konkurranse med araberne, som sterkt mislikte deres nærvær. Allerede i 1891 ble
den jødiske innvandring innklaget til sultanen i Konstantinopel.
Historisk sett var Palestina på denne tid å forstå
som et arabisk land. Araberne hadde overtatt landet på 700 tallet. Jødenes
hjemland har altså vært arabisk i mer enn 1300 år. Men i 1947 vedtok FN at
jødene kunne få opprette sin stat i dette området.
En fordrivelse, om vi skal bruke det uttrykket, kom
først med krigene i 1948, 67 og 73. Men «fordrivelsen» hadde sin
hovedforklaring i at araberne flyktet for å unngå krigshandlinger. Men
virkningen var den samme som på Josvas tid, den innfødte befolkning flyktet til
fordel for jødiske bosettere.
Den åpenbare historiske parallellen er: erobring og
fordrivelse.
Men det er en åpenbar parallell til: på samme måte
som Gud forherdet kana’aneernes hjerter, har han i dag forherdet arabernes
hjerter. Vi leser i Josva (11.30) at «Herren laget det så at de forherdet sitt
hjerte og dro ut i krig mot Israel.» Herren forherdet kana’aneernes hjerter på
samme måte som han i sin tid forherdet Faraos hjerte. På den måten ødelegger
han Israels fiender samtidig som han skaper en åpning for sitt folk.
Er det noe som slår en i dag når en ser på
palestinerne, så er det nettopp deres uforsonlige holdning. De er besatt av en
tanke – hive jødene på sjøen. Dette er først og fremst religiøst betinget.
Arabernes jødehat har sin grunn i islam. Islam (hadithene) tilkjennegir et
regulert hat overfor jødene. Det er enhver muslims plikt å drepe jødene.
På denne måten gjentar historien seg, araberne
ødelegger ser selv gjennom et forstenet hat mot jødene.
Vi må hente inn et moment til. Gud åpenbarer seg i
historien gjennom Lov og Evangelium. Dette er de grunnkreftene Gud bruker i sin
verdensstyrelse. Loven er et uttrykk for Guds dom, evangeliet for Guds nåde.
Når Herren drev de kana’aneiske folkeslag ut under
den første innvandringen, var det fordi de hadde oppfylt sitt ondskaps mål.
Herren drev dem ut på grunn av deres ugudelighet. (1.Mos.15.16 og 5.Mos.9.5).
Her er det Guds domskrefter som er i sving. Men med dette åpner Herren for
jødenes innvandring. Det er Guds nådekrefter.
Den samme parallellen kan vi trekke i dag. Araberne
mister sitt land på grunn av ugudelighet og ondskap (islam). De er kommet under
Guds dom. Men på nytt åpner dette for jødisk innvandring. Det er Guds
nådehandling.
Det som har skjedd før, gjentar seg i dag. I likhet
med kana’aneerne mister araberne sitt land på grunn av ugudelighet. Israel får
land som en Guds frelseshandling. Ut fra Guds ord kan vi si at innvandring og
fordrivelse er en Gudvillet handling. Med andre ord, det som skjer med araberne
i dag, er ingen urettferdig hendelse sett med Guds øyne.
Så vet vi at det kristne resonnementet står i sterk
motsetning til en sekulær forståelse. Men her må vi forsone oss med at Herrens
tanker er ikke våre tanker og våre veier er ikke hans veier. For som himmelen
er høyere enn jorden, er Herrens veier høyere enn våre veier og Herrens tanker
høyere enn våre tanker. (Jes. 55.8-9)
meninger israel historieforståelse