Hitler's martyr: – Cheap
grace is our church's mortal enemy
Hitlers martyr: – Billig nåde er vår kirkes
dødsfiende
MOTSTAND: Peder
Solberg (t.v.) og William Grosås forteller i podkasten «Ulest - kristne
klassikere» om hvordan Dietrich Bonhoffer sto imot nazismen. Foto: Bjørn
Olav Hammerstad
Dietrich
Bonhoeffer vendte tilbake til Tyskland da det virkelig begynte å se mørkt ut. Det
skulle koste ham livet.
Tore
Hjalmar Sæviktore@dagen.no
Publisert: 31.08.2024 12:19Sist
oppdatert: 01.09.2024 22:35
Den
tyske teologen og anti-nazisten ble bare 42 år gammel. 9. april 1945 ble han
hengt, bare en måned før Nazi-Tyskland kapitulerte.
Likevel
er han en av de mest kjente teologene på 1900-tallet. Han er også hedret med en
plass blant de moderne martyrene som er hedret med statuer over den vestlige
inngangen til Westminster Abbey i London.
.
–
Han var opptatt av at kristendommen kommer som ord fra Gud gjennom Kristus og
skal bli kjøtt i meg, sier førstelektor Peder Solberg ved NLA Høgskolen i en
episode av podkasten «Ulest - kristne klassikere».
Lenke
til hele episoden finnes nederst i artikkelen.
Kamp om den dyre
nåden
Episoden
tar utgangspunkt i boken «Etterfølgelse» som Bonhoeffer ga ut i 1936. Da var det
tre år siden Adolf Hitler var kommet til makten i Tyskland.
«Billig
nåde er vår kirkes dødsfiende. I dag står kampen om den dyre nåden», skrev
teologen.
Ulest - kristne klassikere
Podkast som utforsker én tekst fra hvert århundre av
kirkens historie.
Produseres i samarbeid mellom NLA Høgskolen og
Dagen.
Teologene Peder Solberg og William Grosås samtaler
med journalist Tore Hjalmar Sævik.
Samtlige episoder finnes fritt tilgjengelig på
Spotify, iTunes og andre tjenester som formidler podkast.
Podkasten har sin egen samleside: dagen.no/ulest
Han
går skarpt i rette med nåde som et uendelig forråd som kirken bare kan øse ut.
«Billig
nåde er nåde som læresetning, som prinsipp, som system. Billig nåde er tilgivelse
som en allmenn sannhet, som en kristelig forestilling om Gud. Billig nåde
rettferdiggjør synden, ikke synderen».
Boken
tar utgangspunkt i Bergprekenen og legger ut hva Jesus mener med å være hans
etterfølger.
Kulturåpen
oppvekst
Ut
fra Bonhoeffers bakgrunn var det ikke opplagt at han skulle bli en så radikal
forkynner. Han vokste opp i en aristokratisk familie. Faren var en ledende
professor i psykologi og var ikke troende, men det var moren.
–
Hun ga barna en veldig kulturåpen og kulturelt grunnfestet innføring i
kristendommen. I familien florerte alt av litteratur, intellektuelt liv,
vitenskap og diskusjoner om alle ting, forteller Solberg.
En
bror ble en ledende fysiker i Tyskland, en annen sjefjurist for Lufthansa.
Tro på
fremskrittet
Dietrich
Bonhoeffer begynte å studere teologi på en tid da den tyske fagteologien var
regnet som ubestridt ledende i verden.
–
Det kulturelle klimaet var formet av ideen om nasjonen som et slags redskap for
Gud, sier høgskolelektor William Grosås ved NLA Høgskolen.
SELVTILLIT:
Høgskolelektor William Grosås forteller at tysk teologi på Bonhoeffers tid var
preget av en enorm selvtillit, også på nasjonens vegne. Foto: Bjørn Olav
Hammerstad
Som
andre tyske intellektuelle så mange teologer for seg at konflikt med andre
nasjoner ikke var til å unngå. Slike motsetninger inngikk i prosessen med å
bringe verden mot fullkommenhet.
Opptatt av barn og
minoriteter
To
forhold kom til å påvirke Bonhoeffer i andre retninger.
Det
første var kontakten med den sveitsiske teologen Karl Barth, som etter hvert
gikk sterkt i rette med den kulturoptimistiske liberalteologien. Han betonte i
stedet at Gud talte direkte ovenfra. Teologien må følgelig baseres på Guds ord
og kirken, ikke på naturen eller kulturen. Det er umulig å finne noe
tilknytningspunkt i det naturlige menneske.
Det
andre var at Bonhoeffer hadde opphold i Spania, England, Italia og USA.
–
Reisene river ham ut av det monolittiske tyske perspektivet, sier Grorås.
Inntrykkene
gjorde at den ekstremt intellektuelle tyskeren blant annet ble engasjert
formidling av kristen tro til barn og opptatt av sosial rettferdighet.
–
Han opplevde Amerika gjennom en svart venns briller, sier Solberg.
Det
bidro til å åpne øynene hans for hvordan jødene ble behandlet i Tyskland.
Lederrolle som
27-åring
Selv
om Bonhoeffer fortsatt var tysk patriot, var han blitt klar over mange
svakheter ved hvordan denne kom til uttrykk. Det fikk alvorlige konsekvenser da
han kom tilbake til Tyskland.
KORT LIV: Dietrich
Bonhoeffer ble bare 42 år gammel, men satte dype spor som teolog på
1900-tallet.
Naziregimet
innførte en klausul som krevde at prester måtte ha arisk opphav. For Bonhoeffer
var det umulig å akseptere. Han ble en av lederne i bekjennelseskirken som sto
imot dette kravet.
Da
Hitler kom til makten i 1933, var Bonhoeffer bare 27 år gammel.
.
–
Det er sprøtt å tenke på hvor ung han er. Men han har en masse internasjonale
kontakter, og det er en av grunnene til at han spinnes inn i den rollen han
får, sier Solberg.
Tilbake med siste
båt
Mot
slutten av 1939 får Bonhoeffer mulighet til å reise til USA igjen.
–
Men han spurte hvilket ansvar han hadde og hvilken mulighet han hadde til å
bygge opp Tyskland igjen hvis han flyktet, sier Grosås.
Etter
et par uker returnerte han med den siste ordinære passasjerbåten som gikk over
Atlanterhavet.
–
Han var veldig klar over at dette kunne bety at han måtte dø for det han trodde
på. Han hadde en sterk kallsbevissthet, sier Solberg.
Slutten av
begynnelsen
Under
andre verdenskrig bidro Bonhoeffer blant annet med etterretning for en gruppe
som gjennomførte et attentatforsøk mot Adolf Hitler i 1944. Den såkalte
Operasjon Valkyrie mislyktes, men involverte ble arrestert og dømt.
9.
april 1945, en måned før Tyskland kapitulerte, ble Bonhoeffer hengt.
En
britisk pilot som var fange sammen med teologen, fortalte senere at Bonhoffer
sa følgende rett før henrettelsen: «Dette er slutten. For meg er det
begynnelsen på livet».
.