Det finnes bare to kjønn skolen må bygge på
det som er sant
| Debatt
KJØNNSUNDERVISNING: Det elevene lærer på skolen må
faktisk ha et solid fundament i det biologien og medisinen sier, skriver Georg
Gulli.Foto: Øyvind Ganesh
Georg Gulli4. Stortingskandiat for Agder KrF
Publisert 28.06.25 - 11:00
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for
skribentens holdning.
Vi er nødt til å ta et oppgjør med kjønnsundervisningen i norsk skole
og barnehage. Som samfunn må vi ha et utdanningssystem som bygger på faglige
råd og grunnleggende biologi. Med andre ord må undervisningen bygge på det som
er sant: at det kun finnes to kjønn; mann og kvinne.
Vi har sett flere eksempler på hvordan undervisningen om kjønn og
kjønnsidentitet ikke stemmer overens med biologi. Der spørsmålet rundt kjønn
fremstilles som noe flytende, uten tydelig skille mellom personlig opplevelse
og biologisk fakta. Dagens lærebøker bekrefter i stor grad dette synet.
Påstander som «Kjønn er noe inni deg» og «Det er bare en person som kan definere ditt kjønn, og det
er deg selv» finner man i bøker ment for barneskolen.
Samfunnsfagboken Arena 5 fra Cappelen Damm presenterer kjønn som en
følelse inni deg, og påstår at man ikke nødvendigvis er enten gutt eller jente.
Den antyder at kjønnsidentitet kan være uavhengig av biologisk kjønn, og at
kroppens utseende og hvilket kjønn man faktisk er, ikke trenger å henge sammen
(Skeivteori.no).
Jeg tror alle lærere har de beste intensjoner og ønsker det beste for
elevene sine. Likevel viser eksempler som dette tydelig behovet for en grundig
gjennomgang av norsk kjønnsundervisning. Det elevene lærer på skolen må faktisk
ha et solid fundament i det biologien og medisinen sier. Undervisning som
skaper tvil om de biologiske kjønnene vi er født med, bidrar etter mitt syn
bare til mer forvirring hos barn.
Skule-boikott: Som kristne og
konservative elevar føler vi oss oversett og trakka på
KrFs mål er ikke å mane til kulturkrig i Norge, men å sørge for at
kjønnsundervisningen norske elever får, har et faglig og vitenskapelig
grunnlag. Når vi i flere lærebøker ser eksempler på at man beveger seg bort fra
de biologiske rammene kjønnene gir, må vi gjøre grunnleggende endringer i norsk
kjønnsundervisning.
Derfor ønsker KrF at skolen skal legge en biologisk kjønnsforståelse
til grunn for undervisningen, og at undervisningen skal foregå uten innflytelse
fra eksterne miljøer og interesseorganisasjoner.
Når selv ikke homofile
identifiserer seg med pride
krf kjønnsundervisning biologi debatt sosiale forhold meninger kjønnsidentitet politikk rosa kompetanse norsk skole