https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

Det finnes bare to kjønn skolen må bygge på det som er sant

| Debatt

 

https://image.dagen.no/1448639.webp?imageId=1448639&x=0.00&y=4.83&cropw=100.00&croph=81.50&width=960&height=548&format=jpg

 

KJØNNSUNDERVISNING: Det elevene lærer på skolen må faktisk ha et solid fundament i det biologien og medisinen sier, skriver Georg Gulli.Foto: Øyvind Ganesh

Georg Gulli4. Stortingskandiat for Agder KrF

Publisert 28.06.25 - 11:00

Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post

Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning.

Vi er nødt til å ta et oppgjør med kjønnsundervisningen i norsk skole og barnehage. Som samfunn må vi ha et utdanningssystem som bygger på faglige råd og grunnleggende biologi. Med andre ord må undervisningen bygge på det som er sant: at det kun finnes to kjønn; mann og kvinne.

Vi har sett flere eksempler på hvordan undervisningen om kjønn og kjønnsidentitet ikke stemmer overens med biologi. Der spørsmålet rundt kjønn fremstilles som noe flytende, uten tydelig skille mellom personlig opplevelse og biologisk fakta. Dagens lærebøker bekrefter i stor grad dette synet. Påstander som «Kjønn er noe inni deg» og «Det er bare en person som kan definere ditt kjønn, og det er deg selv» finner man i bøker ment for barneskolen.

Samfunnsfagboken Arena 5 fra Cappelen Damm presenterer kjønn som en følelse inni deg, og påstår at man ikke nødvendigvis er enten gutt eller jente. Den antyder at kjønnsidentitet kan være uavhengig av biologisk kjønn, og at kroppens utseende og hvilket kjønn man faktisk er, ikke trenger å henge sammen (Skeivteori.no).

Jeg tror alle lærere har de beste intensjoner og ønsker det beste for elevene sine. Likevel viser eksempler som dette tydelig behovet for en grundig gjennomgang av norsk kjønnsundervisning. Det elevene lærer på skolen må faktisk ha et solid fundament i det biologien og medisinen sier. Undervisning som skaper tvil om de biologiske kjønnene vi er født med, bidrar etter mitt syn bare til mer forvirring hos barn.

https://image.dagen.no/1445686.webp?imageId=1445686&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&heightx=0.00&heighty=0.00&heightw=100.00&heighth=100.00&width=712&height=322&format=jpg

Skule-boikott: Som kristne og konservative elevar føler vi oss oversett og trakka på

 

KrFs mål er ikke å mane til kulturkrig i Norge, men å sørge for at kjønnsundervisningen norske elever får, har et faglig og vitenskapelig grunnlag. Når vi i flere lærebøker ser eksempler på at man beveger seg bort fra de biologiske rammene kjønnene gir, må vi gjøre grunnleggende endringer i norsk kjønnsundervisning.

Derfor ønsker KrF at skolen skal legge en biologisk kjønnsforståelse til grunn for undervisningen, og at undervisningen skal foregå uten innflytelse fra eksterne miljøer og interesseorganisasjoner.

https://image.dagen.no/1445371.webp?imageId=1445371&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&heightx=0.00&heighty=0.00&heightw=100.00&heighth=100.00&width=712&height=322&format=jpg

Når selv ikke homofile identifiserer seg med pride

 

krf kjønnsundervisning biologi debatt sosiale forhold meninger kjønnsidentitet politikk rosa kompetanse norsk skole

Del på FacebookDel på Twitter