Den dypeste hemmeligheten bak islams hat mot jødene
HAT: Alle medlemmene i Palestinakomiteen
er ikke muslimer, men de er inspirert av islams hat, skriver Eivind Gjerde. Her
fra en demonstrasjon mot MIFFs møte i Bergen sist uke. Foto: Bjørn Olav
Hammerstad
Debatt
Eivind
Gjerdeteolog og forfatter
Publisert: 13.02.2024 07:46Sist oppdatert: 14.02.2024
11:01
Hvorfor hater muslimene jødene så sterkt? Hvorfor har
muslimer så vanskelig for å ta avstand fra det grusomme terrorangrepet til
Hamas 7. oktober?
Hvorfor prøver Line Khateeb, leder for Palestinakomiteen, å
bagatellisere den seksualiserte volden som Hamasterroristene utøvde mot jødiske
jenter og kvinner? Flere av de grusomme overgrepene er filmet av terroristene
selv. De har selv dokumentert sine overgrep og har beredd grunnen for den
dommen som allerede har rammet dem og som vil komme til å ramme dem i tiden som
kommer.
.
Hvorfor er det slik? Line Khateeb angriper Conrad Myrland, daglig
leder i Med Israel For fred (MIFF), som hun mener fremstiller historien om 7.
oktober feil og beskylder MIFF for å fare med løgn.
Conrad Myrland svarer på anklagene med å si at MIFF har
ingen interesse av å fremstille situasjonen feil og mener at Line Khateeb og
Palestinakomiteen lever i sin egen boble.
Kaller
MIFF-samling for «folkemord-møte» og vil stanse besøkende israelere
Conrad Myrland har rett. Line Khateeb og Palestinakomiteen
lever i sin egen boble. Denne boblen består av løgn og hat mot Israel og
jødene. Grunnen til løgnen og hatet er islam. Alle medlemmene i
Palestinakomiteen er ikke muslimer, men de er inspirert av islams hat.
Det er religionen islam som er den egentlige roten til
hatet og fiendskapet fra den muslimske verden mot den jødiske staten Israel.
Iran er den fremste eksportøren for dette hatet i dag, men det samme hatet
finnes overalt i verden der det er muslimer, også i vårt land.
Det er ofte blitt påstått at islam er fredens religion.
Dette er en påstand som er så langt fra sannheten som det er mulig å komme.
Islam er hatets og ondskapens religion. Gordon Tobiassen skriver rettmessig i sin
bok «Islam viser ansikt» (2010): «Islam er fredens religion i den forståelsen
at den vil gi hele verden islams fred – gjennom krig, drapstrusler og
kortvarige våpenhviler» (s. 95).
Kino nekter MIFF å vise film om
Hamas-terror
Det er en rekke hatefulle ord mot jødene og kristne i
muslimenes hellige bok Koranen. Disse hatefulle ordene er det muslimer bruker
mot jødene og Israel. Men det finnes også positive ord om kristne i Koranen,
vil noen innvende. Det stemmer, men disse positive ordene stammer fra den tiden
Muhammed var i Mekka. Han hadde liten makt da og få tilhengere. Etter flukten
til Medina i 622 fikk han mange tilhengere og ble en sterkt militær, politisk
og religiøs leder.
Fra denne tiden stammer de hatefulle ordene mot jøder og
kristne. Denne selvmotsigelsen mellom de vennlige og de hatefulle ordene, løser
muslimske lærde med det såkalte nasikh-prinsippet. Nasikh betyr å overstyre.
Konkret betyr det at de siste åpenbaringene til Muhammed overstyrer de første
åpenbaringene. De vennlige ordene er som om de aldri er blitt uttalt til fordel
for de siste hatefulle åpenbaringene fra Medina-tiden.
Dette er en kunnskap som alle muslimske lærde har og som de
lærer videre, men som ytterst få politiske og religiøse ledere i USA og Europa
har fått med seg.
Hamas-terror ble for drøy kost for
NRK
De grusomme og bloddryppende sverdverset er fra Medinaperioden
og overstyrer de fredelige versene: «Drep de hedningene og avgudsdyrkerne hvor
dere enn finner dem, omring dem og ligg på lur etter dem, og ta dem til fange
på ethvert sted som er egnet til bakhold. Om de omvender seg og holder
regelmessig bønn og gir til de fattige, så la dem gå sin vei. Allah er
tilgivende og barmhjertig» (Sure 9:5).
Dette verset sier at muslimer må slåss mot enhver som ikke
vil omvende seg til islam, enten det er utenfor eller innenfor arabisk område.
Et annet vers fra Koranen er dette: «Hvis de vender seg
bort (fra islam), pågrip dem og drep dem der dere finner dem» (Sure 4:91). Alle
som forkaster islam kan drepes.
I dag er jøder og kristne islams fiender. Jøder og kristne skal
bekjempes til all tilbedelse er rettet mot Allah. Koranen sier: «Kjemp mot dem
til det ikke lenger er noe Fitnah (vantro og polyteisme, det vil si tilbedelse
av andre guder enn Allah) og all religion (tilbedelse) vil være rettet kun mot
Allah (i hele verden). Men hvis de slutter (med å tilbe andre enn Allah), så
ser Allah Allseeren det de gjør» (Sure 8:39).
Palestinakomiteen
med størst vekst etter 7. oktober
Videre kalles jøder og kristne aper og griser (Sure 5:60).
Muslimer skal ikke være venner med jøder og kristne (Sure 5:57-62 og 4:91).
Hva er den dypeste hemmeligheten bak dette intense hatet i
Koranen? Svaret er at Satan, som er Guds og alle menneskers bitre fiende,
ønsker å utslette Israel og jødene. Akkurat det Hamas håpet at de kunne starte
å gjøre 7. oktober. Det egentlige målet med å utslette jødene og den jødiske
staten, er å prøve å hindre Jesu Kristi gjenkomst på Oljeberget i Jerusalem.
Bibelen, Guds Ord, viser med stor tydelighet at jødene skal
være tilbake i sitt land når Jesus Kristus kommer tilbake. Romerbrevet kapittel
11,25–27 sier at hele Israel skal bli frelst i den siste tiden. «Forherdelse er
for en del kommet over Israel, inntil hedningenes fylde er kommet inn. Og slik
skal hele Israel bli frelst som det står skrevet: Fra Sion skal befrieren
komme. Han skal rydde bort ugudelighet fra Jakob. Og dette skal være min pakt
med dem, når jeg tar bort deres synder.»
Den
åndspersonligheten som står bak Hamas og islam, er Satan selv
Israels omvendelse vil få de herligste åndelige følger for
den muslimske verden også. Vekkelsen vil spre seg til Egypt i sør og Libanon,
Jordan, Syria, Irak og andre land i nord. Profeten Jesaja kapitel 19,25 sier at
Egypt skal bli Guds folk, Assyria (landene i nord) skal bli Guds henders verk
og Israel skal være Guds arv.
Et det rart at det er åndskamp? Er det rart at det
muslimske verden raser? Nei, det er ikke rart, men snart skal islam falle for
godt.
Kilder:
Mark Gabriel – Islam og
terrorisme. Prokla-Media 2002
Gordon Tobiassen – Islam viser
sitt ansikt. 2010
FORSKER: Florence Bergeaud-Blackler har forsket på islamisme i mer enn 30 år.
Hun har forsket
på islamisme i mer enn 30 år og er drapstruet, Florence Bergeaud-Blackler. I
dag er hun ansatt ved Frankrikes nasjonale forskningssenter, Centre national de
la recherche scientifique i Paris.
Hennes bok,
«Brorskapet. Slik undergraver islamister vestlige samfunn», kom ut i januar i
fjor. Snart begynte drapstruslene å hagle og hun lever derfor under fransk
politibeskyttelse.
I boken
beskriver Bergeaud-Blackler hvordan «den hemmelighetsfulle bevegelsen» forsøker
å bane vei for at deres store visjon skal se dagens lys: en verdensomspennende
islamistisk samfunnsorden, også kjent som kalifatet.
Det skal skje
gjennom å infiltrere diverse samfunnsinstitusjoner, tale tvetydig i den
offentlige debatt, manipulere «diverse nyttige idioter» og misjonere blant
muslimer.
MEKKA: Utsikt over den
store moskéen fra klokketårnet under en pilegrimstur til Mekka, Saudi-Arabia i
juni 2023. Hajj er pilegrimsreisen til Mekka og er en av pilarene i islam.
I et 13 minutter
langt foredrag i regi av National Conservatism som ligger på YouTube, forklarer hun hvorfor denne type
islam er en trussel.
Bergeaud-Blackler
presiserer at islamisme i Europa ikke bruker fysisk vold. I stedet angriper den
reglene, lovene og verdiene i de europeiske samfunnene med mål om å endre og
undergrave dem innenfra over en lang tidsperiode.
Hun påstår at
målet til Det muslimske brorskap aldri har endret seg siden organisasjonen ble
stiftet i 1928, at det er, og har alltid vært, å gjenbygge kalifatet.
Fremgangsmåten
er ulik avhengig av geografi, fortsetter professoren.
I muslimske
flertallsland kan vold eller politisk deltakelse være aktuelt. I Europa brukes
det som på engelsk kalles «soft power pressure and filtrationism», altså svakt
press og infiltrering.
Bergeaud-Blackler
sier at et mål i Europa er å skape en elite som vil kunne ha påvirkning.
Muslimer i Europa skal ikke assimileres, men bli islams sanne ambassadører.
De europeiske kulturene
skal bli vant med fundamentalistisk islam som tar koranen bokstavelig.
Sharia, som er
tradisjonell islamsk lov, skal ikke tilpasses i takt med foranderlige
menneskelige verdier og standarder, «for den er den absolutte norm».
– Brorskapet har
funnet et spesielt gjestfritt og attraktivt Europa, kommenterer forskeren.
Hun sier at
Europa kan bli en modell for Brorskapet.
– Europa er
sekularisert og avkristnet og trenger en ny moral og åndelighet som islam kan
bidra med.
Brorskapet anser
de europeiske demokratiene for å være svake og påvirkelige, legger hun til. Det
første som må skje er at de blir det hun kaller «sharia-kompatible».
– De tror at de
europeiske samfunnene vil underkaste seg islam straks de har forstått og
opplevd at det er det beste systemet. Selvfølgelig er ikke dette noe som vil
skje i morgen, men en dag vil det skje og det er bare et spørsmål om tid, hevder
Bergeaud-Blackler i talen.
Forskeren viser
til at den effektive rekrutteringen som gjør at en blir utvalgt til å bli en
muslimsk broder, velger en ikke selv.
Fotballstjerner, sangere,
bankdirektører og professorer er alle influensere som vil spre Brorskapet i
alle sektorer i samfunnet, mener professoren.
Hun sier at
kvinnene skal føde barn og være tildekket, men må likevel være del av
arbeidslivet for å oppdra kultiverte barn.
Hun presiserer
at Brorskapets prosjekt er uforenlig med demokrati.
– De bygger det
de kaller «en islamisering av kunnskap» som innebærer å ta opp Vestens innsikt
og kritiske tenkning og vende dette mot Vesten selv.
Ett av våpnene
som blir brukt er kampen mot islamofobi og rasisme. Dette beskriver hun som en
gedigen omskolering rettet blant annet mot mediene.
Europarådet og
EU-kommisjonen gir betydelige beløp til universitetsforskning mot islamofobi og
programmer rundt om i Europa som kjemper mot rasisme, påpeker
Bergeaud-Blackler. Det blir sett på som integrerings- og inkluderingsfremmende,
sier hun.
– Dette går på
bekostning av forskning på islamisme som blir vurdert som tabu.
Kritisk
forskning på islamisme blir anklaget for å være rasistisk, ytre høyre-orientert
og iblant truet og fratatt ressurser, sier Florence Bergeaud-Blackler.
.
Hun roper et
varsku.
– Vi trenger
hjelp med denne forskningen, ellers vil den simpelthen forsvinne, sier hun.
I Frankrike har
det vært en rekke blodige angrep utført av voldelige muslimer, som
terroraksjonen mot satiremagasinet Charlie Hebdo (2015), mot nattklubben
Bataclan samme år, og halshogging av læreren Samuel Paty (2020).
Bergeaud-Blackler
har fått både anerkjennelse og kritikk for boken i hjemlandet, skriver Søren K. Villemoes i den danske
Weekend-avisen: Le Figaro ga gode anmeldelser, men hun er også blitt kritisert
for å mistenkeliggjøre muslimer, være uvitenskapelig og aktivistisk.
I Danmark, der
flere nå snakker om «svenske tilstander» på grunn av
gjengmiljøene og muslimsk infiltrasjon av samfunnsinstitusjoner,
har boken fått en overstrømmende mottakelse etter den kom ut i sommer.
«Anmelderne roser den, leserne river den ned fra hyllene og flere uker etter
utgivelsen diskuteres boken stadig flittig», skriver Waleed Safi også i Weekend-avisen.
Bjørn Olav Utvik er professor i Midtøsten-studier ved
Universitetet i Oslo.
HISTORIKER: Bjørn Olav
Utvik er professor i Midtøsten-studier ved Universitetet i Oslo.
Han har lest deler av boken til Florence Bergeaud-Blackler og
omtaler den som faglig svak.
– Hun
konstruerer et bilde av at det finnes en plan om å overta hele verden, også
Europa og skape et kalifat. Når man hører «plan» så tenker man jo gjerne at
noen planlegger og at det finnes et sentrum som koordinerer og driver det fram.
.
Utvik avviser
den franske forskerens omtale av hemmelighetsfulle organisasjoner.
– Det finnes
ikke noe belegg for at det skulle finnes noe sånt, sier han.
Han mener
forskeren tar alle uttrykk for at man søker å fremme noe som har med islam å
gjøre til å inngå i en sentral plan.
Som eksempel
nevner Utvik det at muslimer oppmuntres til å be og faste under ramadan, få
kvinner til å bære hijab og samle inn midler til å bygge moské.
Utvik viser til
Misjonsbefalingen i kristendommen og sier at det ikke regnes som unormalt at
den som er overbevist og kjenner veien til frelse vil overbevise andre.
– Men er ikke utgangspunktet for
Bergeaud-Blackler at islamisme og Brorskapets prosjekt er uforenlig med
demokrati?
– Det muslimske
brorskap har i hvert fall i en 40 års tid ment klart at hvis man skal ha en
samfunnsstyring etter islams prinsipper, så må det være et demokrati. Folket
skal velge sine ledere. Det finnes imidlertid andre, som IS, som mener noe
annet.
– Her beskriver du Det muslimske brorskapet
nærmest som en demokratisk struktur?
– Ja, jeg har brukt mye tid
i Egypt og møtt mange muslimbrødre, deres motstandere og politiske
konkurrenter. Jeg har lest deres programmer, fulgt virksomheten deres og ført
samtaler med dem. De har søkt å fremme sin sak politisk ved å stille til valg.
Utvik sier at
til tross for at staten i land som Egypt, Saudi-Arabia og Syria har full
kontroll på det meste, og ikke har gitt sivilsamfunnet rom for å vokse fram, så
har Det muslimske brorskap likevel klart å bygge sterke organisasjoner med dype
røtter i befolkningen.
Spørsmålet om
sharia og ønsket om at landene skal følge islamsk lov, er en lang diskusjon,
sier Utvik, som selv har skrevet bok om islamisme. Han trekker fram to
«springende punkter» knyttet til demokrati:
– Det ene er
hvem som skal vedta lover. Hvis den islamske geistligheten får makten, så er
det jo ikke demokratisk, men Brorskapet ønsker å vedta lover i pakt med deres
oppfatning av sharia hvis de får et flertall i parlamentet. Så lenge folk har
mulighet til å velge annerledes ved neste valg, er det i prinsippet ikke
udemokratisk.
Det andre
punktet er hvordan man tolker sharia.
– Brorskapet er
ikke de mest konservative, men inneholder et stort spenn. De var en
kjempeorganisasjon før de ble slått ned i Egypt.
Professoren ved
Universitetet i Oslo er heller ikke enig med Bergeaud-Blackler om at det går
mye ressurser til kamp mot islamofobi og rasisme på bekostning av forskning på
islamisme.
– Nei, det har
vært mye forskning på islamisme i Frankrike, men jeg tror ikke at hun liker
den. Unntaket er Gilles Kepel som har skrevet forordet i den franske utgaven av
boken hennes. Han er islamismeforsker og støtter henne.
Shoaib Sultan
jobber i dag som kommunikasjonsrådgiver i Statkraft, men har bakgrunn fra blant
annet Antirasistisk Senter og som generalsekretær i Islamsk Råd Norge.
SHOAIB SULTAN: Han er
MDG-politiker, skribent og ansatt i Statkraft.
Sultan er tydelig på at det er viktig å beskytte ytringsfrihet
og akademisk frihet, og sier at drapstruslene Florence Bergeaud-Blackler har
mottatt er uakseptable.
– Samtidig må vi
kritisk vurdere påstandene hennes, spesielt når de grenser opp mot islamofobi,
skriver han i en e-post til Dagen.
Sultan mener at
påstander om at muslimer infiltrerer samfunnsinstitusjoner og bruker tvetydig
tale skaper mistillit og frykt mot muslimer generelt.
– Å mistenkeliggjøre
muslimer som ønsker politisk endring undergraver demokratiet. I et demokrati
har alle borgere rett til å delta i politiske prosesser og arbeide for
endringer de tror på. Muslimer deltar i samfunnslivet som andre borgere og
bidrar til økonomien, kulturen og samfunnets velferd. Å antyde at deres
deltakelse er en skjult agenda er urimelig og skadelig for sosialt samhold og
tillit.
Kritikken
Bergeaud-Blackler fremmer mot forskning på islamofobi og rasisme, opplever
Sultan som bekymringsfull.
Han sier at
forskningen på islamisme utviklet seg spesielt etter 11. september 2001, i et
klima preget av frykt og mistenksomhet mot muslimer.
–
Bergeaud-Blackler ser ut til å ønske å opprettholde dette klimaet, noe som
bidrar til splittelse og misforståelser.
Forskningsklimaet
etter terrorangrepene i USA 23 år tilbake i tid har ofte vært preget av en
tendens til å se på islam og muslimer gjennom en sikkerhetslinse, noe som har
bidratt til generaliseringer og fordommer, mener den tidligere
generalsekretæren.
– Ved å
vedlikeholde et klima av frykt og mistenksomhet, risikerer vi å undergrave de
samme liberale demokratiske verdiene vi ønsker å beskytte. Generaliseringer og
mistenkeliggjøring bidrar ikke til sikkerhet, men til økt polarisering og
mistillit i samfunnet, sier Shoaib Sultan.
Florence
Bergeaud-Blackler står på sitt og i Frankrike har myndighetene frosset 25
millioner euro av det muslimske brorskapets midler i landet for å begrense
gruppens aktiviteter.
Allerede i 2019
sa franske etterretningsmyndigheter at det er rundt 50 000 medlemmer av det muslimske
brorskapet, utpekt av Egypt som terrorister, som bor på fransk jord.
– Brorskapet ønsker ikke at noen muslim skal unnslippe
deres kontroll. Du kan være det du er som muslim, enten liberal
eller sufi. Men du må handle for det islamske samfunnet, uansett hva du føler,
uansett dine personlige tilbøyeligheter.
Hun presiserer
at Brorskapet er motstandere av enhver statsstruktur.
– For dem er det
bare én nasjon, Ummah, den «islamske nasjonen».
Det muslimske brorskapet er
en organisasjon som ble etablert i Egypt i 1928 med ønske om reform gjennom
islam. Organisasjonen hadde stor folkelig appell og vokste fram til å bli en av
de første politiske masseorganisasjonene i Midtøsten i nyere tid.
Det muslimske brorskap
regnes ofte for å være den første moderne islamistiske organisasjon, og ønsker
at Koranen og profeten Muhammeds sunna (tradisjonen) skal være fundamentet i
det muslimske samfunn.
Brorskapet har spilt en
viktig rolle som politisk, religiøs og sosial bevegelse. Tidlig besto dette
blant annet i bygging av flere skoler og arbeid mot analfabetisme, opprettelse
av sykehusordninger, så vel som forkynnelse av islams budskap.
Organisasjonen tar
offisielt avstand for bruk av vold. Det muslimske brorskapet har gitt opphav
til flere ulike islamistiske bevegelser i andre land:
Hamas ble grunnlagt med
utspring i Det muslimske brorskap og religiøse grupper innen Den palestinske
frigjøringsorganisasjon (PLO) i 1987.
Det muslimske brorskapet er
forbudt i flere muslimske land.
Kilde: Store norske
leksikon, snl.no
Florence Bergeaud-Blackler
har forsket på islamisme i mer enn 30 år.
Hun har skrevet boken
«Brorskapet. Slik undergraver islamister vestlige samfunn». Den ble nylig
oversatt til dansk.
På grunn av drapstrusler
lever hun under fransk politibeskyttelse.