Barnelærdommen
fra Jesaja
ANDAKT: Allerede
da jeg sang i barnekor fornemmet jeg skjønnheten og det dype alvoret i Jesajas
profeti.
I uke 2 skriver
Ragnhild Helena Aadland Høen andakter i Vårt Lands spalte Ettertanke, med
utgangspunkt i dagens bibelord fra Bibelselskapet.
Av Ragnhild Helena Aadland Høen
Publisert: 10 januar 2025 kl.
05:30Sist oppdatert: 10 januar 2025 kl. 05:30
Få
nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
Jeg er overbevist om at noe av den viktigste
trosopplæringen foregår gjennom korarbeidet. Den rike arven av kirkemusikk gir
ekte trosopplæring – også til de tusener som synger i kor som ikke er kirkekor.
Allerede da jeg sang i barnekoret i Rossabø kirke
fornemmet jeg skjønnheten og det dype alvoret i Jesajas profeti om «Herrens
lidende tjener» (Jes 53). Flere tiår senere kan jeg fortsatt synge utenat for
deg vers 5: «Han ble såret for våre overtredelser, og knust for våre
misgjerninger. Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred. Ved hans sår har vi
fått legedom.» Sannheten i de ordene, og skjønnheten i tonene, smøg seg inn
under huden og ble der.
Én av de julesangene som virkelig fascinerte meg da
jeg var barn, var «Det hev ei rose sprunge». Ikke fordi jeg forstod den, men
fordi jeg ante noe. Noe mektig. Noe vakkert. Ante det som i et speil, i en
gåte. «Som fedrane hev sunge: Av Jesse rot ho rann.» Rare, hemmelighetsfulle
ord.
«Om denne rosa eine er sagt Jesajas ord. Maria møy,
den reine, bar rosa til vår jord. Og Herrens miskunnsmakt det store under
gjorde som var i spådom sagt.» Bibelen er full av gåtefulle ord, slik som
profetien om Herrens lidende tjener i Jesaja 53, eller Jesajas ord om den
rettferdige kongen: «En kvist skal skyte opp fra Isais stubbe.» (Jes 11,1) Der
har du «Jesse rot» fra julesangen.
Kanskje
er korsangere noen av de rikeste menneskene på jorden?
Isai (Jesse) er faren til Kong David. Og hvem er den
rette arvingen til Davids trone? Hvem skal komme når bare stubben står igjen av
Davids kongedømme? Jesus Kristus, «Davids sønn» (Matt 1,1). Kristus er
bare den greske oversettelsen av det hebraiske ordet Messias. Når
vi sier «Jesus Kristus», bekjenner vi at han er Messias. Vi proklamerer at han
er den frelserkongen som Guds folk har fått profetier om i mange tusen år.
Det gamle testamentet (GT) og Det nye testamentet
(NT) henger uløselig sammen. «Skriftene vitner om meg», sier Jesus
(Joh 5,39). Du kan ikke forstå NT uten GT. Hele historien om Jesus forutsetter
den gammeltestamentlige fortellingen. Har du satt deg inn i hvor grundig Jesus
oppfyller de over 300 Messias-profetiene fra GT? Jeg kan love deg en
overveldende opplevelse, for det er ikke vage spådommer vi snakker om, men
profetiske detaljer av en annen verden.
«En liten katolsk bønnebok» lister opp 68 profetier
fra GT og deres oppfyllelse i NT. Å se dem samlet gir gåsehud. Det bare åpner
seg: Jesus ER virkelig den frelseren som var blitt varslet gjennom århundrer,
før han kom julenatt «ved myrke midnattstid». «Me syng i englelag: No
er det fødd ein Frelsar, og natti vart til dag.» Når jeg leser i Bibelen,
dukker slike sanglinjer opp – for korsangere lærer sangene utenat. «By heart».
Dermed bærer vi dem i hjertet resten av livet. Og dermed bærer de sangene oss.
Resten av livet, helt inn på sykehjemmet and beyond. Kanskje er
korsangere noen av de rikeste menneskene på jorden? «Den som synger, ber
dobbelt», sier St. Augustin.
Jeg takker Gud for skjønnheten i musikken, for dem
som har gitt sjelen min toner med ord om Gud, og for alle som har ført sangene
videre. Hver sang, hvert ord, hvert vitnesbyrd, «alt det som skinner er
ledd i en lenke, liv etter liv, ord etter ord» (sitat Anne Grete Preus).
Slik bæres troen gjennom tidene – som en
sang som aldri dør ut, men stadig fortsettes av nye stemmer. For det er sant
som vi synger: «Slekt skal følge slekters gang. Aldri forstummer tonen fra
himlen, i sjelens glade pilgrimssang.»
Jesaja 53,1-5
Hvem trodde budskapet vi fikk? Hvem ble Herrens arm
åpenbart for? Han skjøt opp som en spire for hans ansikt, som et rotskudd av
tørr jord. Han hadde ingen herlig skikkelse vi kunne se på, ikke et utseende vi
kunne glede oss over. Han var foraktet, forlatt av mennesker, en mann av
smerte, kjent med sykdom, en de skjuler ansiktet for. Han var foraktet, vi
regnet ham ikke for noe. Sannelig, våre sykdommer tok han, våre smerter bar
han. Vi tenkte: Han er rammet, slått av Gud og plaget. Men han ble såret for
våre lovbrudd, knust for våre synder. Straffen lå på ham, vi fikk fred, ved
hans sår ble vi helbredet.