Ateisme
og livets meningsløshet
Hanne Nabintu Herland:
Debattinnlegg
VERDIGRUNNLAG:
Kristendommens etikk var tidligere grunnlaget for moralsk konsensus, den
moralske kodeksen og idealene som forente samfunnet. Den moderne verden lider
under et tap av forankring i et permanent verdigrunnlag. Dette fører til
alvorlige påkjenninger på menneskets identitet, skriver Hanne Nabintu Herland.
Den kjente religionssosiologen, Peter Berger,
hevder at det moderne liberale samfunnet skaper en slags hjemløshet, en rotløs
tilværelse – uten tilgang til de faste pilarene som definerte de historiske,
tradisjonelle vestlige samfunnene. Mennesket blir stående helt alene, uten de
religiøse forklaringene på den dypere meningen med livet. Det har ikke noe
evighetshåp, ingen forståelse av livet etter døden. Livet er uten den
eksistensielle indre ro. Han utforsker ikke de dypere nivåene av det
metafysiske, der kilden til det gode i denne verden ligger gjemt i en annen
dimensjon enn den materielle.
Hanne Nabintu Herland
Religionshistoriker,
bestselgende forfatter, leder av nettstedet Herland Report
Publisert: 20.06.2025 kl 00:24
Berger kaller Vestens ateistiske relativisme og
mangel på moral «en oppskrift på kulturell selvutslettelse». Der den kulturelle
stabiliteten forsvinner, trues også grunnlaget for individets åndelige helse,
ettersom kulturen svekkes av doktrinen om meningsløshet. I The Social
Construction of Reality påpeker han at mennesket frykter denne eksistensielle
ensomheten, det frykter å bli utstøtt og isolert fra samfunnet og lengter etter
en meningsfull livsopplevelse. Dette driver ham mot å opprettholde sosiale
relasjoner med andre, ettersom verden utenfor fellesskapet av mennesker blir et
skremmende rom.
På samme måte gjør dagens ateistiske marxistiske
livssyn – livet til en meningsløs øvelse, der den eneste kampen som er verdt å
kjempe – er den mellom de rike og de fattige. Nihilismen sidestilles ofte med
ateisten Friedrich Nietzsches lære, når han beskriver behovet for å avskaffe
den tradisjonelle moralen. Ved å fornekte kristendommens dype religiøse etikk,
som var basert på uselviskhet, ydmykhet og tjeneste for andre, ble
promiskuitet, grådighet, troløshet og egoisme legalisert i Vesten. Den eneste
dimensjonen som dermed eksisterer, er den materielle dimensjon, ettersom Gud
anses som død. Nietzsches trosbekjennelse gikk ut på at mennesket skulle ta
Guds plass og herske over denne verden med sin egen makt, i stedet for å
underkaste seg naturens lovmessighet som Guds orden. Tanken var å slutte seg
til demonene i opprøret mot Guds autoritet. Materialismen blir dermed
menneskets eneste mål; dets ønske er å få tilgang til mer rikdom, for stadig å
kjempe mot dem som eier mer enn det selv. Problemet er at rikdommen i denne
verden ikke tilfredsstiller de dypere nivåene i mennesket. Dermed oppstår den eksistensielle
tomheten og ensomheten.
Kristendommens etikk var tidligere grunnlaget for
moralsk konsensus, den moralske kodeksen og idealene som forente samfunnet.
Denne dype åndelige bevisstheten har i historien vist seg å gi seg utslag i
medfølelse, empati og solidaritet med andre. Uten medfølelse blir demokratiet i
seg selv umulig, ettersom det er avhengig av empati mellom grupper,
rettferdighet og likeverd. Der nihilismen råder, går solidariteten i
oppløsning. Der promiskuitet og egoisme blir sosialt akseptert, blir det stadig
vanskeligere å danne trofaste ekteskap og familiebånd – basert på et
partnerskap av tillit, troskap, lojalitet og gjensidig tålmodighet.
Patrick J. Buchanan har skrevet en rekke bøker om
dette temaet. I Suicide of a Superpower påpeker han at det var åndeligheten i
den åndelige kristendommen – ikke dens politiske og institusjonaliserte
maktspill – som gjenopplivet Europa og holdt det sammen som sivilisasjon. Den
vestlige hedonismens største feil er at den ikke har innsett at medfølelse med
andre er en grunnleggende komponent i sivil solidaritet og ekte tilfredshet.
Uten den vil stabiliteten i samfunnet smuldre opp.
Peter Berger snakker mye om meningen med tilværelsen
og veien til et fullverdig liv. Dette behovet er ikke dekket i dagens vestlige
samfunn, der fragmentering, verdiløshet og tap av kulturell identitet preger et
splittet folk, adskilt langs rase-, religions-, klasse- og partigrenser.
Modernitetens flytende mangel på grenser eroderer
individet og skaper stress – som over tid blir uutholdelig, sier sosiologen,
Zygmunt Bauman. Den moderne verden lider under et tap av forankring i et
permanent verdigrunnlag. Dette fører til alvorlige påkjenninger på menneskets
identitet.
Etter å ha studert dette temaet i mange år,
gjennomgikk Peter Berger en dramatisk endring midt i karrieren – når det gjaldt
hvordan han
oppfattet religion i det moderne. Han innrømmet at
han hadde gjort store feil som sosiolog: Tidligere i livet antok han at
modernisering ville føre til at religion sakte forsvant, at et globalistisk
samfunn ville føre til religiøs fremmedgjøring og at troen tapte sin verdi.
Senere fant han ut at dette var feil og justerte hypotesen, overbevist av
overveldende ny forskning og statistikk. Altfor mange vitenskapelige studier
viste, at mennesker som lever i et sekulært, ateistisk mainstream-narrativ – i
stor grad forblir religiøse. Berger konkluderte med at religion tilfredsstiller
dype emosjonelle og åndelige behov hos mennesker, at religion oppfyller ønsker
om sosial tilhørighet og gir gyldige forklaringer på meningen med livet.
Ateistene tok følgelig feil i sin samfunnsanalyse og antagelse om at troen på
Gud ville forsvinne i moderne samfunn.