Antisemittisme
er norsk
ANMELDELSE: Det
er ikke typisk norsk å være antisemitt. Men antisemittisme er en del av norsk
kultur. Det tydeliggjør ny antologi.
KONSTANT:
«Antisemittismens lange linjer» avslører hvordan antisemittismen, som toppet
seg under 2. verdenskrig, er en konstant understrøm i norsk kultur. (Foto:
NTB)
Av Erling
Rimehaug, Skribent
Publisert: 12 april 2025 kl. 12:00Sist oppdatert: 12 april
2025 kl. 12:00
Få
nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
Når jeg får en antologi i hånden, undrer jeg meg
alltid på hva den egentlig handler om. I dette tilfellet sier tittelen meg at
det skal handle om norsk antisemittisme i historisk perspektiv. Men hvorfor er
akkurat disse artiklene valgt ut? Har boken noe samlet perspektiv?
Forfatterne av artiklene har alle en tilknytning til
forskningmiljøet ved HL-senteret i Oslo. Boken kan dermed ses som en
presentasjon av dette miljøets forskning. Den ligner også et festskrift til
senterets nestor Christhard Hoffman, som nevnes som inspirator og mentor i
mange av artiklene.
Boken er altså ikke ment som en systematisk
presentasjon av antisemittismen i Norge, men snarere som små dykk ned i
historien som avslører hvordan antisemittisme er en konstant understrøm i norsk
kultur. Det som hele veien undrer meg er hvorfor det er slik i et land nesten
uten jøder.
Anti (Scandinavian
Academic Press)
Sakprosa
Vibeke Moe Bjørnebekk, Øyvind Kopperud og Kjetil
Braut Simonsen (red):
Antisemittismens lange linjer. Jødefiendtlighet i
norsk fortid og samtid
491 sider, Scandinavian Academic Press 2025
Fare for nasjonen
Allerede i det øyeblikket den norske staten blir
til, er et av dens viktigste anliggender å støte jødene ut. Det er så viktig at
det skrives inn i Grunnlovens paragraf 2. Jøden er en fare for nasjonen, fordi
han i følge sin religion har en plikt til å ødelegge enhver nasjon som ikke er
jødisk, hevdet Grunnlovens far Christian Magnus Falsen.
Dette var hva Falsen skrev i sitt tilsvar til
Heinrich Glogau, som var en av de få jøder som bodde i Norge på den tiden. I
1817 skrev han et offentlig innlegg rettet til grunnlovsmannen Falsen hvor han
utba seg en forklaring på hvorfor mennesker skulle utestenges fra landet bare
fordi de var jøder.
Frode Ulvund skriver en spennende historie om denne
mannen og hva det kan ha vært for erfaringer som gjorde at han følte han måtte
protestere offentlig. Selv om han var kristen, med selveste biskop Johan Nordal
Brun som fadder ved dåpen, ble han møtt med mistenksomhet og bakvaskelser som
jøde. Der kom det fram forestillinger om jøder som selvopptatte, pengegriske,
falske, samtidig som de ser seg som utvalgt framfor alle andre.
Heltemyten om Wergeland
Heldigvis for vår norske selvfølelse sørget Henrik
Wergeland for at paragrafen fra 1814 kan framstilles som et beklagelig avvik
fra hva det egentlig er å være norsk. Wergeland er jo selve symbolet på
norskhet, og det var han som førte kampen mot jødeparagrafen til en lykkelig
slutt.
Men denne heltemyten om Wergeland slår atskillige
sprekker når jeg leser Anders Snildals artikkel om opphevelsen av paragrafen i
1851. Den jøden Wergeland forholdt seg til, var en slags idealjøde. Mot
konkrete jøder kunne han derimot være fordomsfull og ønske dem ut av landet.
Debatten om paragrafen viste dessuten at antisemittiske forestillinger var
utbredt, ikke minst blant bøndene.
Debatten
om paragrafen i Grunnloven viste at antisemittiske forestillinger var utbredt,
ikke minst blant bøndene
De lange linjer
«I de lange linjer i jødehatet ligger trolig
nøkkelen til en bedre forståelse av antisemittiske holdninger i norsk
samfunnsliv og politikk som bakteppe for nordmenns medvirkning til holocaust»,
konkluderer Snildal. Det er dette jeg oppfatter som antologiens vesentlige
bidrag til dagens debatt: En bevisstgjøring om at antisemittisme er en del av
vår kultur som vi trenger å være våkne for.
I antologien fortsetter de lange linjene med
artikler om antisemittismen i vittighetspressen rundt 1900, jøden som skurk i
Jonas Fjelds populære krimbøker i mellomkrigstiden, åpen antisemittisme i
statsbyråkratiet, og forestillingene om jødebolsjevisme i borgerskapet og
jødekapitalisme hos sosialistene. Inntil det kulminerer med den ideologiske
antisemittismen i NS - der jødene blir inkarnasjonen av alt ondt og verdens
frelse avhenger av at de ikke lenger finnes.
Antiantisemittisme
Men dermed skjer det et brudd. At antisemittismen
førte til det groteske folkemordet på jødene gjorde antisemittismen umulig her
i landet. Vi har fått en antiantisemittisk norm, skriver Claudia Lenz. Men
denne avvisningen av den grove antisemittismen kan overskygge at antisemittiske
stereotyper kan leve videre i skyggen, hevder hun.
Som eksempel bruker Lenz TV-programmet Satiriks i
2019, der NRK til slutt beklaget bruken av ordet «Jødesvin». Hun vil vise
hvordan den grensen NRK til slutt trakk mot ett bestemt ord samtidig innebar en
godkjenning av fordomsfulle stereotyper om jøder, blant annet påstanden om at
jøder bruker holocaust til sin fordel. Avvisning av grov antisemittisme kan
altså normalisere mer fordekt antisemittisme.
Avvisning
av grov antisemittisme kan normalisere mer fordekt antisemittisme
Eksisterer fortsatt
En av de store og mest kjente satsingene ved
HL-senteret er holdningsundersøkelsene de siste ti årene. De viser at det
fortsatt finnes stereotype fordommer og andre antisemittiske forestillinger i
den norske befolkningen. Men det gjelder tross alt et mindretall i
befolkningen, trøster Ottar Hellevik oss med. Den var også i tilbakegang (en
fersk undersøkelse etter artikkelen ble skrevet viser ny økning det siste året,
trolig som følge av Israels krigføring i Gaza).
Norge er dessuten av de landene i Europa som har
aller lavest forekomst av antisemittisme, viser Werner Bergman. Samtidig sier
både norske og europeiske undersøkelser at jøder føler seg stadig mer utsatt.
Denne diskrepansen påpekes i flere artikler, men den forklares ikke. Kan det
være slik at antiantisemittismen har blitt svekket som norm slik at hat mot
jøder slipper mer til?
Antisemittismen og islamofobi
Den norske antisemittismen har kristne røtter. De
siste årene er likevel muslimsk antisemittisme også blitt en del av norsk
kultur. Det tematiseres ikke i antologien. Derimot at muslimene for en stor del
har overtatt jødenes rolle som den farlige andre som truer nasjonen. Det er en
påfallende likhet i mange av stereotypene som nå brukes om muslimer og de som
ble brukt om jøder for hundre år siden.
Det er bakgrunnen for det Cora Alexa Døving kaller
et paradigmeskifte i forskningen på antisemittisme. Antisemittisme blir nå
undersøkt som et spesialtilfelle av rasisme, der man også undersøker
islamofobi. Dette gjelder ikke bare i forskningen. Også politikerne snakker nå
gjerne om beskyttelse av alle minoriteter når de snakker om jødene.
Antisemittisme
blir nå undersøkt som et spesialtilfelle av rasisme, der man også undersøker
islamofobi
Det unike jødehatet
Døving mener at denne bevisstheten om å være en
minoritet blant andre har bidratt til å gi jødene større rom for å kritisere
det norske storsamfunnet, mens de tidligere var opptatt av å legge vekt på å
være ett med det norske fellesskapet. Hun trekker fram debatten Marte Michelet
reiste om antisemittisme i Hjemmefronten som et eksempel på denne nye
åpenheten.
Men om man lar rasisme generelt være en forklaring på
og beskrivelse av antisemittismen, forsvinner det unike og spesielle med
jødehatet. Det er nettopp i de lange linjene dette kommer til syne. Som Håkon
Harket skriver, er det en kontinuitet i forestillingene om jødene, samtidig som
den historiske sammenhengen de opptrer i gjør at de stadig forandres.
Stikker dypt
Antisemittismen er både konstant og fleksibel.
Stereotypene av jøder som griske, upålitelige, blodtørstige, hevngjerrige og
konspiratoriske var først religiøst begrunnet, for så å bli sekularisert til
etnisitet og så til rase for nå å dukke opp i noe av kritikken mot Israel. Hvis
vi ikke forstår hvor dypt dette stikker i vår kultur, forstår vi ikke norsk
antisemittisme.
Nordmenn er stort sett ikke antisemitter. Men om vi
slår oss til ro med det, oppstår det en blindsone som åpner for
antisemittismen. Kunnskapen om de lange linjer kan gjøre oss våkne for det. I
den sammenhengen er dette en viktig antologi.