Angrepet på Norge:
Bildene du aldri har sett før
Det er 85 år siden tyske tropper marsjerte opp Karl Johans gate i Oslo
foran øynene på nordmenn i sjokk. Her er bilder fra krigsvåren 1940 slik du
aldri har sett dem før.
OVERFALLET: Tyskerne marsjerer
inn i Oslo 9. april 1940, og er her kommet fram til Stortinget – forbi en
oppfordring om å røyke Blue Master. Orkesteret som skulle spilt for soldatene
hadde gått ned med «Blücher». Derfor fikk de bare en taus mottakelse av et
sjokkert publikum. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
Dag Rydmark og William Hakvaag, Ukjent/William Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
Publisert 09.04.2025 - 07:08 Sist oppdatert 09.04.2025
- 09:15
Angrepet på Norge 9. april 1940
var det første i historien der hær, marine og flyvåpen virket sammen. Nesten
hele den tyske marines overflateskip ble tatt i bruk.
9000 mann skulle overføres med
krigsskip og ytterligere 2000 skulle landsettes med fly på Sola og Fornebu.
I de påfølgende dagene skulle
lasteskip ankomme med ytterligere 50 000 mann, 15 000 kjøretøyer og
mer enn 60 000 tonn med utstyr.
Planen var dristig og typisk
for Hitlers måte å drive krig på. Man gamblet, krysset fingrene og håpet
på «forsynets» gunst, for her var det mye som kunne gå galt.
Og galt gikk det flere steder,
men ikke galt nok til at vi greide å stanse angrepet.
TRONDHEIM: Krysseren
«Hipper», søsterskip av «Blücher», hadde 800 soldater som ble satt på land i
Trondheim. Byen overgav seg uten kamp. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten
Krigsminnemuseum
NARVIK: Den
tyske jageren «Wilhelm Heidkamp» setter i land soldater og utstyr tidlig om
morgenen 9. april i Narvik. Like før hadde den vært med på å senke
panserskipene «Eidsvold» og «Norge». Nesten 300 nordmenn
omkom. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
NARVIK HAVN: De
to britiske angrepene 10. og 13. april rystet de tyske overfallsmennene. De ti
jagerne som havnet på bunnen i Ofoten, utgjorde nesten halvparten av tyskernes
krigsflåte, og en invasjon av England ble vanskeliggjort. Krigsmuseet
Narvik/Vega forlag
INTET BLIVENDE STED: Kvinne
på flukt til fots fra Oslo 10. april 1940. Store folkemengder rømte byen, på
alle slags vis. Aftenposten rapporterte at «10 000 dro ut med rutebussen» og
«fire døde av sjokk». Oslo museum/Vega forlag
PANIKKDAGEN: I
Oslo spredte panikken seg dagen etter invasjonen, da svensk radio meldte om
forestående britiske bombeangrep. Alle ville vekk. De heldige hadde
bil. Oslo museum/Vega forlag/kolorert av daniel voje
Ignorerte trusselen
Alle regjeringsmedlemmene hadde
natten til 9. april, tross de illevarslende signalene som lå i luften, tatt
kveld med unntak av utenriksminister Halvdan Koht.
Mens den tyske angrepsstyrken
forberedte landgang ved innseilingen til Oslofjorden, sto utenriksminister Koht
om kvelden i stortinget og hamret på at hans nøytralitetslinje var det eneste
riktige. Koht hadde fått en rekke telegram som varslet om faren som truet, men
reagerte ikke.
Tyskerne marsjerer på Karl
Johans gate, 9. april 1940. Henriksens og Steen
SKUTT NED: Håkon
Kyllingmark var melder, haleskytter og navigatør på en Fokker. Jagerflyene, som
tilhørte Nord-Hålogalands Flygeravdeling var i Alta da angrepet på Norge kom.
De ble beordret sørover til Bardufoss i hui og hast. Turen nedover ble
dramatisk. De ble utsatt for snøstorm og måtte nødlande flere ganger, men kom
seg frem. Disse gammelmodige flyene sloss helt til de ble skutt ned eller gikk
tapt av andre årsaker. Håkon Kyllingmark og pilot Eggen ble også skutt ned, men
overlevde. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
TRUSSEL: Tyskerne
satte inn små stridsvogner i kampene på Østlandet. De utgjorde en alvorlig
trussel siden Norge ikke hadde våpen til å stanse dem. Motstandsfolk lagde
derfor små brannbomber av flasker fylt med bensin som ble forsøkt brukt. I
tillegg ble det hugget ned trær som stoppet fremrykningen en tid. Bildet viser
en tysk panservogn av type 2 som er forsøkt gjemt innimellom hus på en
bondegård under fremrykningen på Østlandet. Ukjent/William
Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
KNIPLINGSDUK SOM KAMUFLASJE: Tyske soldater rykker frem på Østlandet.
Tyskerne hadde ikke tenkt på kamuflasje og brukte det de fikk tak på. En av
soldatene har her tatt i bruk en kniplingsduk. Den hadde han neppe med seg fra
Tyskland. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
SKADET: En
norsk Fokker, som har nødlandet ved Storsteinnes i Troms. Ser du godt på
bildet, kan du se at haleroret har blitt skadet. Det var også en norsk
feltflyplass ved Storsteinnes. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten
Krigsminnemuseum
FREMRAGENDE INNSATS: Skolekompaniet besto av elever fra offisersskolen i Harstad som
ble satt inn tidlig i kampene i Nord-Norge. Kompaniet gjorde en fremragende
innsats under vanskelige forhold. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten
Krigsminnemuseum
Redningsmann
Da angrepsstyrken nærmet seg
Drøbak, ble Tysklands mest moderne krysser, «Blücher», tatt under ild og senket
etter ordre fra oberst Birger Eriksen. Oberst Eriksen hadde tatt en rekke
telefoner om kvelden 8. april for å få ryggdekning om han åpnet ild, men det
var ingen som ville snakke med Eriksen.
At ikke Oslo ble tatt
morgentimene 9. april skyldtes handlekraften fra én mann. Det medførte at både
regjering, kong Haakon og kronprinsen greide å komme seg unna med et ekstratog
satt opp i hui og hast.
Dronning Martha klarte med et
nødrop å ta seg til Sverige med barna. Eiendommelig er det at kong Haakons
adjutant, Bjart Ording, i sin dagbok noterte at «Kongen hadde det ikke travelt
med å reise til Østbanen 9. april 1940.»
Situasjonen var mildt sagt
kaotisk. Ikke bare klarte kongefamilien å komme seg unna. Til og med Norges
Banks gullbeholdning ble lastet opp på 27 lastebiler, ført ut av Oslo og senere
i sikkerhet til England.
De større byene, som Oslo,
Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim ble tatt i løpet av timer. I nord
ble Narvik okkupert, deretter frigjort i slutten av mai, for så å bli
gjeninntatt av tyske tropper.
STANSET FREMRYKNING: Norske
offiserer nord for Narvik i april 1940. At vi greide å stoppe den tyske
fremrykningen 13. april ved Jordbrua er ikke så kjent. Derimot er kampene om
Lapphaugen gått inn i historien, da tyskerne ga opp å ta seg videre nordover.
Offiseren som sitter helt til høyre er Thor Størmer fra Svolvær. Nestemann er
løytnant Nordgård fra Gravdal. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten
Krigsminnemuseum
EN LITEN HVIL: Utslitt
norsk soldat fra skolekompaniet våren 1940. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten
Krigsminnemuseum
NØDLANDING: Tyskerne
mistet også en hel del fly. Bildet viser en Messerschmitt som har nødlandet.
Flyene ble ikke liggende så lenge før mekanikere kom og formelig skrudde flyet
i biter og fraktet det bort med hest og slede. Men noen fly lå så vanskelig til
at de bare ble liggende, og ligger der den dag i dag på øde plasser hvor det
ferdes lite folk. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
OVERTATT: Engelsk
ambulanse gjensatt på Evenskjer sommeren 1940, og tatt i bruk av
tyskerne. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
TATT: Tyske
fanger i Harstad venter på transport til fangeleir. Flere av fangene fra
Luftwaffe ble senere sendt med det digre fangeskipet «Orama» som skulle til
England. Men skipet ble senket utenfor kysten av Nord-Norge, og man greide ikke
å få låst ut de tyske fangene. Samtlige 43 offiserer skal ha mistet
livet. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
I BRANN: Oljetankene
til Nemak (Shell) i Svolvær blir bombet 7. juni 1940. En tysk firemotors FW 200
Condor sto for angrepet. Mange i Svolvær hadde flyktet fra byen i frykt for å
dele skjebne med Bodø, som hadde blitt utslettet 27. mai. Ukjent/William
Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
Harde kamper
De gamle panserskipene våre,
«Norge» og «Eidsvold», ble senket inne i Narvik havn. 286 norske sjøfolk mistet
livet. Nord for Oslo kom det til harde kamper flere steder. Det ble drevet
oppholdende strid. Men selv om tyskerne ble stanset gang på gang, måtte
norske soldater stadig trekke seg nordover.
Regjeringen hadde sendt ut
ordre om skriftlig mobilisering, noe som gikk tregt. Til slutt var det bare
Nord-Norge som holdt stand. Her sloss nordmenn sammen med franske, polske og
britiske styrker under vanskelige forhold med snøslaps og råtten snø i to
måneder.
I fjellheimen inn mot
svenskegrensen sloss nordmenn mot kamptrente tyske alpejegerne og mannskaper
fra de senkede tyske skipene som ble satt inn i kampene, og presset
inntrengerne helt opp mot grensen til Sverige.
TRANSPORTFLY: Et
Focke Wulff Condor transportfly fotografert over Narvik. Sammen med de mindre
Ju 52-maskinene holdt Condor-flyene åpen en spinkel luftbro med forsyninger fra
Tyskland til Dietls beleirede garnison i malmbyen. Ukjent/William
Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
FLEISCHERS GUTTER: Den
norske hæren i nord, under general Carl Gustav Fleischers stødige kommando,
gjorde en bemerkelsesverdig innsats mot Hitlers elitesoldater, hvorav
storparten var bergjegere fra Tyrol i Østerrike. Blant annet var tyskerne
nærmest skrekkslagne over nordmennenes eminente skyteferdigheter. Norges
forsvarsmuseum/Vega forlag/KOLORERT AV MYSTICAL GARDEN DESIGN AB
IKKE NOE IGJEN: Om
morgenen 8. juni, dagen etter det tyske bombeangrepet på oljetankene til Shell,
kom den norske vaktbåten «Ranen» inn og skjøt i brann alt som tyskerne ikke
hadde truffet dagen før, blant annet anlegget til Mil Benzin (BP). Norge hadde
kapitulert og det skulle ikke være noe igjen til tyskerne. Midt i det hele
gikk vaktbåten «Nordkapp» til angrep på «Ranen» – som de trodde var tysk. De
ble liggende og skyte på hverandre i 45 minutter før de forsto at de var på
samme parti. «Ranen» fikk kreket seg over til England, mens «Nordkapp» gikk til
Tromsø. Norges forsvarsmuseum/Vega forlag
GENERAL: Eduard
Dietl var sjef for de tyske styrkene ved Narvik under felttoget i 1940. Det er
ikke godt å si hva han ler av, men han er blitt beskrevet som en folkelig
leder. Dietl døde i en flystyrt i Østerrike i 1944. Ukjent/William
Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
ETTERLATT: Fransk
panservogn på Ankenes i Ofoten. De franske alpejegerne og de hevnlystne
polakkene utmerket seg i kampene om Narvik, mens de britiske soldatene på land
utmerket seg mest med mangel på samarbeidsvilje og evne til å ta seg frem i
snø. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten Krigsminnemuseum
SISTE HVILESTED: Dimitterte
norske soldater viser de 34 falne fra Trønderbataljonen i Gratangen den siste
ære. Trondheim byarkiv/Vega forlag/ KOLORERT AV MYSTICAL GARDEN DESIGN AB
Nær total seier
Det var spørsmål om timer før
generaloberst Dietl, som ledet de tyske styrkene i Nord-Norge, måtte kapitulere
eller ta seg over til Sverige. Like før det siste avgjørende slaget skulle
settes inn, fikk de allierte troppene ordre om å trekke seg ut for å bli satt
inn i forsvaret av Frankrike.
Stort påskesalg hos Get Inspired: Spar opptil 70%
De norske styrkene stod alene
tilbake og måtte vifte med det hvite flagget. Soldatene som deltok i kampene
ved frontavsnittet ved Narvik kom aldri over at vi kapitulerte like før en
total seier ville vært et faktum.
Den 7. juni dro kong Haakon,
kronprins Olav og regjeringen med krysseren «Devonshire» til England. 8. juni
opphørte ildgivningen. og den 10. juni kapitulerte vi. Norge var okkupert av
Hitlers Tyskland.
ØDELEGGELSER: Et
norsk hjem sprengt av grunnmuren. Ukjent/William Hakvaag/Lofoten
Krigsminnemuseum
SEIER: Hakekorsflagget
heises på Fagernesfjellet i Narvik, 1940. Bundesarchiv/Vega
forlag/KOLORERT AV MYSTICAL GARDEN DESIGN AB
kong haakon angrepet
på norge andre
verdenskrig tysk okkupasjon reportasje 9. april 1940
«Jeg trodde Auschwitz var et
helvete på jord og at ingenting kunne bli verre. Jeg tok feil»
85 år sidan krigsutbrotet:
På flukt mot vest med
Gestapo i hælane
«LYGREFJORD»:
Skippar Jens Lønøy førte skuta over Nordsjøen i ly av nattas mørke, mellom
lyskastarar som sveipa over himmelen og miner som flaut i sjøen. Foto: Foto
utlånt av familien.
Lyskjegler
sveipte over himmelen då kutteren «Lygrefjord» rømde mot vest
Då krigen kom til Noreg 9. april
1940, var det mange som kom i konflikt med okkupasjonsmakta. Ute ved kysten
gjekk det fleire fluktruter over Nordsjøen til England. Nordsjøfarten er kjent,
men det fins enno historiar som ikkje har vorte fortalt. Historia om kutteren
«Lygrefjord» si flukt då Stein-organisasjonen vart rulla opp hausten 1941, er
no komen ut i bokform. «Lygrefjord» kom seg unna i siste liten. Men kor nær
Gestapo var, fekk dei først veta lenge etter krigen.
Hans Lauvik
Forfattar
Publisert: 09.04.2025 kl 06:00
·
KRIGSHISTORIE FRÅ ØYGARDEN:
Omkring klokka ti om føremiddagen, onsdag 27. august
1941, banka det på døra heime hos dåverande lensmann i tidlegare Fjell kommune,
Lars Johannesson Apelthun, på Fjell gard på Sotra vestom Bergen.
AVSATT AV NAZISTANE: Lensmann Lars Johannesson
Apelthun (1878–1953) var den første lensmannen som blei avsett av nazistane. Foto:
Bilete utlånt av familien.
Tenestejenta opna
døra og stod andlet til andlet med to mann frå Gestapo, det tyske
statspolitiet. Dei spurde etter sonen i huset, 18 år gamle Fridtjof.
Tenestejenta
svara at han ikkje var heime og at ho ikkje visste kor han var. Då ville dei
snakka med mora og faren, men tenestejenta svara som sant var, at heller ikkje
dei var heime, og at ho heller ikkje visste kor dei var.
På flukt til
England
Lensmannen og
kona var blitt vekte om natta av John Johannesen, som arbeidde hos dei. Han
hadde fortalt at Fridtjof no var på flukt til England.
John hadde sett
at Fridtjof og fleire andre gjekk vestover gjennom utmarka om kvelden. Seinare
hadde han sykla ut til Halsvarden på vestsida av Sotra, og høyrt at
«Lygrefjord» gjekk på vest, for han kjende båten på «klangen». Så hadde han
lagt to og to saman.
I SISTE LITEN: Lensmannen sin son, Johannes Fridtjof
Apelthun (1922–2012), rømde natta før Gestapo kom for å hente han. Foto:
Bilete utlånt av familien.
Foreldra til
Fridtjof visste ingenting om flukta før dette. Dei forstod at noko no kom til å
skje, og fann det difor tryggast å forlata huset tidleg same morgon.
Bakgrunnen
Fridtjof Apelthun
har fortalt om bakgrunnen for det som hende:
– Eg gjekk på
middelskulen (seinare realskulen) då krigen kom til Noreg. Skulen heldt på den
tida til i kjellaren i skulehuset på Fjell gard. Styrar for skulen var Per Lie,
som tyskarane seinare innsette som lensmann i Fjell. Han var også lærar ved
skulen, saman med soknepresten i Fjell, Ingolf Boge, og kona til presten, Edith
Boge, fødd Møllerup. Boge vart seinare (1943) arrestert og send til Tyskland,
der han døydde.
– Både Per og
kona hans, Rakel Lie, var nazisympatisørar, og vi hadde mange politiske
diskusjonar med Per i klassen. Vi elevane var djupt usamde med han. Skulen vart
stengd den 9. april, men seinare starta opp att. Eg gjekk ikkje tilbake til
skulen. I staden vart eg bilmekanikarlærling hos Knutsen og Træen i Bergen.
SENDT TIL TYSKLAND: Sokneprest i Fjell, Ingolf Boge,
vart arrestert og sendt til Tyskland, der han døydde i fangenskap. Foto:
Bilete frå Fjell kyrkje.
På Fjell gard og
i området utover mot bygda Møvika var mange av dei litt eldre, vaksne karane
med i Stein-organisasjonen. Dei var rekrutterte av lensmannsfullmektig Leif
Eikeland, som var å rekna som lokal leiar i organisasjonen.
– Vi var for unge
til å vera med der. Eit populært symbol på motstanden mot tyskarane var
V-teiknet for Victory med kongemonogrammet H7 inni. H7 stod sjølvsagt for kong
Haakon 7. Ungdommane malte dette symbolet mellom anna på fjellknausar langs
vegen og utanpå butikken til Rakel Lie. Ho dreiv butikk på Fjell gard. Fridtjof
meinte at dei også viste det til Per Lie.
Til forhøyr
– I august 1941
vart mange av oss yngre karane forhøyrde, heldt Fridtjof fram.
– Eg vart forhøyrd
på Hordaland politikammer av statspolitimannen og nazisten Johan Bjørgan. Det
var han som seinare utgav seg for ettersøkt rømling i Telavåg og avslørte det
som skjedde der.
SENDT TIL TYSKLAND: Lensmannsfullmektig Leif
Eikeland var leiar for Stein-organisasjonen på Sotra. Foto:
Bileteigar: Bodil Solsvik.
– Skuldinga gjekk
ut på at eg, som reiste til byen kvar veke, var bindeledd mellom motstandsfolk
på Sotra og i Bergen. Dette var ikkje sant. Eg stod på mitt, og Bjørgan måtte
til slutt skriva at «Tiltalte sier seg å være helt uskyldig i denne saken.» Det
skreiv eg under på.
– Forhøyret
skremde meg. Eg slutta i lærlingjobben, for eg frykta å bli arrestert i byen,
og eg tenkte stadig på korleis eg kunne rømma landet.
Skulekameraten
til Fridtjof, Jakob Karlsen Fjell (1922–2018), vart forhøyrd på
lensmannskontoret av to mann frå Statspolitiet. Jakob har fortalt:
– Dei spurde og
grov om kva vi dreiv med om kveldane. Vi hadde mellom anna skrive på
stabbesteinar at «Vegen til helvete går gjennom NS.» Dei forstod nok at vi var
syndarane, men hadde ingen bevis.
PÅ GESTAPO SI LISTE: Skulekameraten Jakob Karlsen Fjell
(1922–2018) stod også på Gestapo si liste. Foto:
Bilete utlånt av Jakob Karlsen Fjell i 2012.
Massiv motstand
Fritjof trudde at
grunnen til forhøyra var den massive nazi-motstanden i Fjell, ikkje minst på
Fjell gard. Nazisten Bjørgan budde mykje i Djupedalen på Kolltveit om somrane
og var i utgangspunktet godt likt som menneske.
– Men han
«romsterte» omkring og følgde med på det som skjedde, og han hadde mykje
kontakt med Rakel Lie, sa Fridtjof og heldt fram:
– Då eg vart
forhøyrt, presiserte Bjørgan at det var han sjølv og Rakel Lie som hadde meldt
inn saka. Dette tyder på at Per Lie hadde reservert seg mot å få ansvar for
dette.
– Per var
kameratsleg mot oss tidlegare elevar, og det hende til og med at han forsvarte
oss. I eitt tilfelle vart det funne ein tyskfientleg tekst, skriven på tysk.
Nokon meinte dette måtte vera skrive av tidlegare elevar ved middelskulen, for
der lærte dei tysk. Men Per Lie hevda då at ingen av desse elevane var så gode
i tysk at dei kunne ha forfatta dette.
TILSETT AV NAZISTANE: Lærar Per Lie vart tilsett som
ny lensmann. Foto: Utsnitt av eit foto frå 1938. Bileteigar:
Øygarden kommune.
«Det foregår noko
her ute»
Måndag 25.
august, nokre dagar etter at Fridtjof vart forhøyrd, fekk lensmann Apelthun ei
dyster melding hos Gunvor Garmann Johannesen, som styrte telegrafstasjonen på
Fjell gard. Ho opplyste at Per Lie hadde ringt til Gestapo og sagt at «det
foregår noko her ute». Gunvor hadde sniklytta på samtalen. Fridtjof har
forklart:
– Far informerte
oss om dette då vi sat ved middagsbordet same dagen. Eg forstod straks at no
brann det under føtene våre. Vi var jo i søkjelyset frå før. Eg kontakta dei
andre ungdommane i gjengen vår for å drøfta situasjonen. Vi vart samde om at vi
måtte snakka med folk i Stein-organisasjonen, og vi gjekk til Nils Ulveset og
Leiv Eliassen Fjeld, som begge var med i denne organisasjonen.
Leiv og Nils
sykla då ut til Møvika og snakka med motstandsmannen og agenten Nils Thorsen,
som var maskinist på kutteren «Lygrefjord» og medeigar i skuta. Båten låg i
Møvika, men skipper og hovudeigar, Jens Lønøy, var heime i Løno, øya som ligg
lengst vest i havet.
VELØYNA: «Lygrefjord» på sin faste plass ved Veløyna
utanfor Møvika. Skroget var blankt/olja fram til 1960/61, då det vart måla
blått. Folket i Løno var glade i blåfarge, som dei brukte mykje, –
«løneblå». Foto: Bileteigar: Steinar Lønøy.
Dei to syklistane
kom tilbake med klar melding: «Lygrefjord» går frå Møvika i morgon klokka
22.00, via Løno til Shetland. Leiv skulle sjølv vera med på turen.
Opne fluktvegar
Stein-organisasjonen
prøvde alltid å ha fluktvegar opne i fall nokon av medlemmene fekk Gestapo
etter seg. «Lygrefjord» var ein slik fluktveg.
– Leif Eikeland
hadde avtale med Jens Lønøy (1904–1972) og Nils Thorsen (1912–1980) om at dei
skulle vera parate. Utan denne avtalen hadde ikkje dette gått bra, meinte
Fridtjof.
SKIPPAR: Jens Lønøy (1904–1972) i styrehuset på
«Lygrefjord». Foto: Bilete utlånt av Steinar Lønøy.
Lønøy hadde to brør
som reiste til Shetland med «Lygrefjord». Han trudde at Nils Thorsen eller
andre straks må ha reist til Løno og varsla Jens Lønøy, for seinare på dagen
hadde Jens eit møte i Løno med folk som kanskje skulle vera med derifrå. Dagen
etter, same dag som dei skulle gå, reiste Jens og Thomas Lønøy til Bergen og
henta folk som no kunne vera i fare. Dei køyrde rundt med to bilar.
Informasjonsbitar frå fleire informantar tyder på at det var Hermann Fjell frå
Fjell gard og Leif Larsen frå Kolltveit som køyrde rundt i byen med kvar sin
drosje. Dei var til dømes på Nesttun og henta sjukepleiar Agnes Lokøen. Ho
hadde vakse opp i Løno og var no engasjert i illegalt arbeid.
Leif Larsen
reiste sjølv til Shetland med «Sjøglimt» den 30. oktober, med Jakob Syltøy som
skipper. Thomas Lønøy reiste med «Lygrefjord».
– Vi fekk beskjed
om at det ikkje måtte koma for mange til kaien i Møvika, for ei samanstimling
av folk kunne verka mistenkjeleg, sa Fridtjof.
– Eg og mange
andre gjekk difor gjennom utmarka til Skålvik. Der hadde Karl Fjeld ein
motorbåt, for han jobba på Lysverket, som det då heitte, i Skålvik.
– For ikkje å
vekkja for mykje oppsikt, gjekk dei ulike vegar gjennom utmarka i fleire
flokkar, fortalde Jakob Fjell, som var med på turen.
Sjølv måtte Jakob
ta livet av hunden sin før dei fór, dette for å unngå at hunden skulle kunna
brukast til å spora dei opp. Båten til Karl vart heilt full av folk, som gøymde
seg under ein presenning. Karl skyssa dei til Løno og vart sjølv med til
Shetland.
Stoppa ein angivar
Jens Lønøy kom
til Løno med «Lygrefjord» og dei rømlingane som var gått om bord i Møvika. Han
skunda seg rundt på husa i Løno og sa frå om at dei som skulle vera med, måtte
koma med ein gong, for no var tyskarane i hælane på dei.
Jens var sterkt i
tvil om han skulle ta med kona og dei to sønene sine, men til slutt kom han i
hui og hast med familien. I mellomtida hadde «Lygrefjord» fjæra på grunn. Jens
var ikkje blid, og det gjekk ut over Nils Thorsen.
Det blir fortalt
om ein kar som ville melda frå til tyskarane at «Lygrefjord» skulle rømma.
Dette var medan
båten framleis låg i Løno. Mannen var alt komen i båt og skulle reisa innover
for å varsle, men han vart overtalt til å snu. Jens Lønøy sa seinare at han
vurderte å slå mannen i svime, kasta han i rommet og ta han med dersom han
ikkje gav seg.
Dei som kjende
viljestyrken til Jens, tvilar ikkje på at han ville gått beinhardt til verks om
det hadde vorte nødvendig, særleg i ei så livsviktig sak.
10 timars
forsprang
«Lygrefjord» kom
seg av garde frå Løno omkring midnatt, natta mellom tysdag 26. og onsdag 27.
august 1941, med 34 personar om bord. Rømlingane låg då om lag ti timar føre
Gestapo.
Jakob Fjell
syntest det var nifst då dei gjekk ut frå Løno:
– Lyskjegler frå
lyskastarar på Herdla flyplass sveipte heile tida over himmelen og skapte
uhyggestemning, men lyset nådde ikkje ned på sjøen. Seinare fekk vi vita at den
tyske vaktbåten som patruljerte området, var til reparasjon på dette
tidspunktet. Båten som skulle vikariera, låg eit stykke frå byen, kanskje på
Herdla. Også han hadde problem, og maskinisten trong ein del til motoren. Den
måtte dei få frå Bergen. Firmaet som skaffa delar, sende feil del utover. Dette
var truleg gjort med vilje. Dermed tok det tid før båten var klar, og dette kan
ha berga oss, sa Jakob.
Overfarten
Fridtjof har
fortalt:
– Det blåste litt
i starten, men på resten av turen hadde vi svartestille. I sekstida om morgonen
kunne vi framleis sjå dei norske fjella. Det eg var mest redd for, var tyske Dornier
bombefly som patruljerte langs kysten. Dei gjekk nord om morgonen og sør att om
kvelden. Vi fekk seinare høyra at det flyet som patruljerte her, hadde senka
eit fartøy nord på Ålesundskanten denne dagen. Men vi såg ingen fly.
På baugen låg det
heile tida to mann og speida etter miner. I det fine veret var det heldigvis
lett å sjå minene. Utpå dagen passerte vi ni hornminer, tre av dei var lenkja
saman.
– Elles hugsar eg
særleg kona og ungane til Jens. Dei sat godt innpakka i dyner på lukekarmen.
Det var nok nervepirrande timar også for dei.
Shetland
«Lygrefjord»
skulle til Lerwic, Shetland, men hamna for langt nord på kysten. Det var natt
då dei fann innløpet til Lerwick, som var beskytta av eit minebelte, sa Jakob.
Etter det Jakob var blitt fortalt, kom «Lygrefjord» farleg nær minene, men fekk
etter kvart hjelp til å koma seg trygt inn på reia ved Lerwick. Der ankra dei
opp for natta og åt opp resten av maten sin.
NORDSJØFARTØY: Måleri av H31F «Lygrefjord». Utsnitt
av det norske flagget på sidene viser at måleriet truleg vart til under krigen,
då slik merking var vanleg. Av boka «Båtar i Fjell» (redaktør Tore Turøy 2012)
går det mellom anna fram at «Lygrefjord» vart bygd i Ølve i Hardanger i 1919.
Båten vart seinare ombygd og fekk ny motor fleire gonger. Då han gjekk til
Shetland i august 1941, var han 54 fot lang og hadde ein motor på 40
hestekrefter (Union). Etter ei ombygging i England i 1943 var lengda 68 fot. Han
fekk då ny motor, ein Laval på 50 hestekrefter. Foto:
Måleri utlånt av Asbjørn Lønøy.
Rømlingane vart
dei første dagane behandla nærmast som fangar, fortalde Jakob. Fridtjof hugsa
at dei vart kroppsvisiterte og måtte levera frå seg alle eigneluter for kontroll.
Men allereie første døgnet vart dei sende vidare til Skottland med
prisemannskap om bord saman med fleire andre norske båtar. Deretter gjekk turen
med tog til London. Etter grundige avhøyr der i fire dagar, vart dei sette fri.
Gestapos
gisselplan
Det skulle visa
seg at fire av ungdommane frå Fjell gard hadde fleire grunnar for å rømma
landet enn dei var klar over då dei fór. Særleg galdt dette Fridtjof Apelthun.
Årsaka var at faren, lensmann Lars Apelthun, var ei hard nøtt å knekkja for
tyskarane og dei norske hjelparane deira.
Han nekta å
følgja opp dei forordningane okkupasjonsmakta kom med. Mellom anna vart han
pålagd å føra eit eige register over fiskebåtane i Fjell. Dette nekta
lensmannen. Han sa at det ikkje var hans oppgåve, og at han var tilsett i den
norske stat.
Lensmannen i
nabokommunen Askøy ringde og sa at han hadde fått i oppdrag å arrestera
Apelthun, og etter forslag frå sistnemnde møttest dei to lensmennene på
Sukkerhusbryggen i Bergen. Turen gjekk til Gestapohuset i Veiten. Lensmann Apelthun
vart forhøyrd, men sett fri att. Han stod fast på prinsippa sine.
Tyskarane
bestemte seg då for å ta Fridtjof og tre andre ungdomar på Fjell gard som
gislar. Dei tre andre var Reidar Fjeld, Jakob Karlsen Fjell og Sverre N. Fjell.
Mest truleg ville alle fire ha blitt arresterte og torturerte til lensmannen
bøygde av, men alle fire var reist med «Lygrefjord» i siste liten.
Telefon frå
Elverum
Familien til
Fridtjof fekk vita om denne gisselplanen kort tid etterpå. Fridtjof hadde ei
tante, Marie Vikør, som budde i Elverum der ho var Røde Kors-sjukepleiar. Ho
hadde ei venninne som var gift med ein nazist, og han hadde fortalt om ein
lensmann som var så strid bortpå Vestlandet, men at dei skulle ta sonen til
fange for å tvinga faren til å samarbeide.
Tanta fekk vita
dette av venninna og forstod kven lensmannen var. Ho kunne difor varsla
familien. Ifølgje Jakob Fjell vart det seinare funne fram til sakspapir som
stadfesta det tanta hadde fortalt. – Det var sonen til lensmannen tyskarane var
ute etter, men for å «maskera» dette, måtte dei ta fleire, forklarte Jakob.
– Gestapo var hos
sokneprest Boge og fekk kopi av dåpsattestane til oss fire, noko som viser at
dei hadde planar for oss. Boge fortalde dette til lensmann Apelthun, og
lensmannen sa då at det var på høg tid vi kom oss ut av landet. Tyskarane fekk
greie på at Boge hadde «sladra». Eg er redd for at dette i alle fall var ein av
grunnane til at han vart arrestert.
Avsett
Den 6. november
1941 vart lensmann Apelthun avsett.
– Han var den
første lensmannen i landet som vart avsett under krigen, og dette var han stolt
av, sa Fridtjof.
Per Lie vart
oppnemnd til ny lensmann i Fjell. Men han fall etter kvart i unåde hos
gestaposjefen i Bergen, hevda Jakob Fjell, og Per vart oppsagd som lensmann den
1. oktober 1943. Dette kom som ein reaksjon på at han hadde drukke seg godt
full på rutebåten på ein tur til Bergen og deretter trua ein kar med pistol på
gata (Fjell bygde-bok, band VII). Per var blitt påspandert spriten om bord på
båten, og Jakob meinte at dette var ei felle som var lagd for han for å få eit
påskot for å seia han opp.
Stein-organisasjonen
For
lensmannsfullmektig Leif Eikeland venta ein tung skjebne. Stein-organisasjonen
vart opprulla ved ein operasjon som tok til 2. oktober 1941, etter at ein
infiltratør hadde avslørt organisasjonen. Eikeland vart arrestert den 6.
oktober og utsett for hard tortur. Han røpte ingenting, men var redd han kom
til å gje etter. Difor prøvde han å ta sitt eige liv, men vart oppdaga av tyske
vakter før det var for seint. Han var blitt så skamslått under forhøyra at
tyskarane hadde sendt han på sjukehus, og ifølgje Fridtjof Apelthun var det der
sjølvmordsforsøket fann stad.
Fridtjof kunne
fortelja mange detaljar om det som skjedde. Frå sjukehuset greidde Eikeland å
smugla ut ei åtvaring til medlemmer av Stein-organisasjonen i Fjell. Mange
rømde difor til Shetland med «Sjøglimt» den 30. oktober. Andre var reist før,
ein del av dei med «Lygrefjord». Mange vart truleg spart for arrestasjon,
tortur, konsentrasjonsleir og kanskje død – fordi Leif Eikeland heldt tett og
fekk sendt den nemnde åtvaringa.
Eikeland vart
send til Tyskland i 1942 og seinare dømd til åtte års tukthus. Han var innom
ulike fengsel før han til slutt hamna i konsentrasjonsleiren i Sachsenhausen. –
Ein gong var han så svak og utmatta at han segna om og vart kasta i ein haug
med folk som var døde eller på dødens rand, fortalde Jakob. Johannes Nordland
frå nabobygda Brattholmen, som også var fange der, drog Eikeland ut av haugen
og fekk liv i han att. Eikeland var veldig takknemleg for dette, og som seinare
lensmann lova han at han aldri skulle arrestera Johannes, same kva gale han
skulle finna på. Eikeland var lensmann i Fjell frå 1946 til 1967.
Krigsinnsats
Dei som drog over
Nordsjøen med «Lygrefjord» og andre båtar, gjorde på ulike måtar ein viktig
krigsinnsats vidare, somme på land, andre ute i direkte kamphandlingar. Dette
kan ein lesa om i «Bygdesoga for Fjell» (1970), «Krigen i Fjell» av Olav
Kobbeltveit (1995) og Fjell bygdebok, band VII (2020).
Fridtjof
Apelthun, til dømes, gjekk inn i flyvåpenet og tenestegjorde først som
bakkemannskap på flyplassen ved Reykjavik. I samband med sjukdom vart han så
send til Skottland, der han oppheldt seg eit halvt år. Deretter var han eit
halvt års tid i teneste ved Felleskommandoen i London, før han utdanna seg som
flymotormekanikar hos Royal Air Force.
Då Fridtjof vart
uteksaminert i 1943, var han mellom dei 12 beste av 170 mann. Han arbeidde
seinare som leiande flymekanikar på Shetland i halvtanna år.
Jakob Karlsen
Fjell gjekk rekruttskule i hæren i Skottland. Seinare vart han utdanna og jobba
som radiotelegrafist. Etter vidare utdanning fekk han i 1943
skipsradiosertifikat, 2. klasse. Han fekk også opplæring som fallskjermhoppar.
Jakob tenestegjorde ulike stader i Skottland.
Skipper Jens
Lønøy arbeidde ved ein slipp i Buckie i Skottland. «Lygrefjord» vart utleigd,
fekk våpen om bord og vart mellom anna brukt som vaktfartøy langs den engelske
kysten. I 1943 vart båten tilslutta den såkalla Shetlandsavdelinga, som
eigentleg var ein norsk MTB-flotilje med base i Lerwick.
I boka «Krigsår –
Liv og lagnad i Sogn og Fjordane 1940 – 1945» skriv Hans H. Steinsund at
«Lygrefjord» ein gong vart stygt ramponert ved eit tysk angrep i Den engelske
kanalen.
Det var truleg
eit flyangrep. Skipper var Karl Lambrechts frå Solund. Etterpå gjekk båten til
Buckie for reparasjon ved verkstaden og slippen, der Jens Lønøy arbeidde. Medan
han låg der, kom sjølvaste kong Haakon 7. med følgje om bord og inspiserte
skadane.
KONGEN: Kong Haakon 7. med følgje inspiserer skadar
på «Lygrefjord» etter at skuta vart utsett for eit tysk angrep. Heilt til venstre
Jens Lønøy, nummer fire frå venstre er Hermann Lønøy, bror til Jens. Biletet er
tatt i Buckie, Skottland, der båten vart reparert. Foto:
Bilete utlånt av Steinar Lønøy.
«Lygrefjord»
gjorde også fleire turar til norskekysten. Oppdraga galdt mellom anna transport
av agentar og utstyr. Vinteren 1941/42, til dømes, hadde skuta ein dramatisk
tur til Nord-Noreg, der dei landsette tidlegare nemnde Nils Thorsen frå Møvika
med radiosendar. Skipper var Alf Haakon Stenmo frå Søgne.
«Lygrefjord» sin
krigsinnsats er omhandla i fleire bøker om krigen. Turen til Nord-Noreg kan ein
lesa om i Arnfinn Haga: «Natt på norskekysten» (1979) og i Rørholt/Thorsen
«Usynlige soldater: Nordmenn i Secret Service forteller» (1990).
BOK: Artikkelen er henta med velvilje frå Hans
Lauviks bok «Det skjedde på vestsida. Sterke historier frå Øygarden». Foto:
Lauvik forlag.
Informantar/kjelder: Fridtjof Apelthun, Jakob
Karlsen Fjell, Hans Lønøy, Olav Kobbeltveit: «Krigen i Fjell» (1995),
«Bygdesoga for Fjell» (1970), bygdebokforfattar Halvor Skurtveit.